وینی پگر سودانی در کانادا پس از فرار از خشونت، نگرانی برای خانواده ای که پشت سر گذاشته شده است، امن است

یک وینی پگر سودانی جمعه شب پس از فرار از خشونت مرگباری که کشورش را فراگرفته بود، وارد کانادا شد.

حوا محمد، یک شهروند کانادایی که از سال 2008 در وینیپگ زندگی می کند، در 31 مارس برای دیدار با خانواده وارد سودان شد. او گفت که خانه مادرش یک بلوک دورتر از محل وقوع خشونت در پایتخت خارطوم در 15 آوریل است.

جنگ قدرت بین دو ژنرال رقیب به خشونت منجر شد که صدها نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

“خیلی خوشحالم و خیلی خوشحالم که امروز اینجا هستم. داشتم فکر می کردم [that I was] هاوا به سی بی سی نیوز گفت.

او گفت که در میان درگیری ها به سختی می توان غذا، آب و تجهیزات پزشکی پیدا کرد، اما برادرانش توانستند در لحظات کوتاهی که تیراندازی ها متوقف شد، برنج و آب تصفیه نشده جمع آوری کنند.

او گفت که مادرش دیابتی است و اخیراً کمتر از دو ماه پیش بخشی از پایش را قطع کردند و خانواده هاوا برای یافتن لوازم پزشکی برای حفظ زخم باز در یک باند تمیز تلاش کردند.

او گفت که اجساد در خیابان‌های خارطوم جمع‌آوری شده‌اند، زیرا مردم می‌ترسیدند که اگر برای جمع‌آوری آن‌ها به بیرون بروند ممکن است مورد اصابت گلوله قرار بگیرند.

حوا در 25 آوریل به پایگاه هوایی وادی سیدنا در شمال خارطوم گریخت. او قبل از پرواز به وینیپگ در 28 آوریل به قبرس رفت و به دلیل داشتن یک کلیه و تمام شدن داروهایش فرار کرد.

جمع آوری کمک مالی وینیپگ برگزار شد

او گفت که هاوا از آن زمان تاکنون نتوانسته با خانواده خود در سودان ارتباط برقرار کند، زیرا اتصال اینترنت و تلفن در این کشور ناپایدار بوده است.

او خشونت در سودان را “باور نکردنی” خواند و گفت که هرگز چنین چیزی را در زندگی خود تجربه نکرده است. او گفت که بسیاری از مردم بی گناه پس از اصابت گلوله های سرگردان که خانه های مادر و برادرش را پر کرده بود، جان خود را از دست دادند.

“باورم نمی شد که موفق شدم.”

هاوا یکی از شرکت کنندگان در جمع آوری کمک های مالی بود که توسط جامعه سودانی وینیپگ در مرکز اجتماعی چالمرز در شامگاه شنبه برگزار شد.

گروهی از نوجوانان که پرچم ها و نشانه هایی در حمایت از سودان در دست دارند نشان داده شده اند.
جامعه سودانی وینیپگ روز شنبه در مرکز اجتماعی چالمرز گردآوری کمک مالی برگزار کرد. (اوزتن شبهکگت/سی بی سی)

محمد محمد که در جمع آوری کمک مالی نیز شرکت کرد، پنج سال پیش از سودان به کانادا مهاجرت کرد.

والدین مسن، دو خواهر و برادر او در مرکز خارطوم زندگی می کنند، جایی که او گفت که بحران انسانی سودان در بدترین حالت خود قرار دارد و همچنان رو به وخامت است.

محمد با اختلاف زمانی هشت ساعته گفت که بسیاری از مردم سودانی در وینیپگ در تلاش هستند تا با خانواده خود در تماس باشند و صبح سر کار بروند.

او به CBC News گفت: “من نمی توانم آن احساس را توصیف کنم زیرا بسیار دردناک است و یک کابوس است. شما نمی توانید بخوابید.”

“برای افرادی که در اینجا زندگی می کنند بسیار سخت است که بین زندگی خود در اینجا و اینجا تعادل برقرار کنند [to] در خانه با خانواده خود در ارتباط باشند.”

مردی با کت و شلوار به تصویر کشیده شده است.
محمد محمد می خواهد شاهد مداخله جامعه بین المللی و توقف خشونت در کشورش باشد. (اوزتن شبهکگت/سی بی سی)

محمد گفت تورم در کانادا کار را دشوارتر کرده است و بسیاری از وینیپگرهای سودانی به دنبال شغل اضافی برای حمایت از خانواده خود در سودان هستند.

او از دولت کانادا می‌خواهد تا کمک‌های بشردوستانه فوری به سودانی‌ها ارائه کند و تدابیر ویژه‌ای را برای مهاجرت به کار بگیرد تا آنها بتوانند فرار کنند. او همچنین مایل است جامعه بین المللی برای توقف خشونت در کشورش مداخله کند.

او گفت: “مسئولیت بزرگی بر عهده جامعه بین المللی برای حمایت از مردم سودان است. اکنون زمانی است که جامعه بین المللی بایستد و فقط از مردم سودان حمایت کند.”

تا آن زمان، محمد گفت بسیاری از افراد آسیب پذیر همچنان در سودان جان خود را از دست خواهند داد.

“چه کسی قرار است هزینه این را بپردازد؟ مردم بی گناه سودان.”

‘ما به کمک نیاز داریم’

در حالی که هاوا اکنون با همسر و فرزندانش در وینیپگ امن است، او گفت که در شوک است و هنوز هم می تواند اجساد مرده را ببیند و صدای شلیک گلوله را در خواب بشنود.

“احساس می کنم که امن نیستم – مادرم در امان نیست، برادرانم در امان نیستند – من در امان نیستم.”

او می خواهد شاهد تغییر در کشور خود باشد و موافقت کرد که سودان به حمایت کانادا نیاز دارد.

ما به آنها در اطراف خود نیاز داریم. ما از بودن در اینجا احساس غرور می کنیم، اما در این لحظه به کمک نیاز داریم.”