وزیران از نخست‌وزیر می‌خواهند پس از تصویب قرارداد غرامت ۲۳ میلیارد دلاری، از کودکان و خانواده‌های ملل اول عذرخواهی کند

وزرای فدرال مسئول امور بومی‌ها می‌گویند که از نخست‌وزیر می‌خواهند پس از تصویب توافقنامه غرامت 23.4 میلیارد دلاری، از کودکان و خانواده‌های ملل اول به خاطر تبعیض‌هایی که از طریق سیستم مراقبت از خانواده‌ای که به‌طور مزمن بودجه‌ای ندارد، عذرخواهی کند.

این توافق موفقیت‌آمیز یکشنبه گذشته پس از 16 سال مبارزه حقوقی – که نیمی از آن در دولت لیبرال فعلی انجام شد – منعقد شد.

انتظار می‌رود که حل و فصل پیشنهادی به حدود 300000 نفر از اعضای ملل اول غرامت پرداخت کند – بیش از هر توافق دیگری در تاریخ کانادا و یکی از بزرگترین توافقات در جهان.

مارک میلر، وزیر روابط بومی و سلطنتی، و پتی هاژدو، وزیر خدمات بومی، گفتند که آنها به نخست وزیر جاستین ترودو توصیه خواهند کرد تا عذرخواهی رسمی برای آسیب ناشی از سیستم شکسته ای که تعداد بیشتری از کودکان ملل اول را از خانواده ها و فرهنگ هایشان جدا کرده است، صادر کند. در اوج دوران مدرسه مسکونی.

حاجدو گفت: “ما این درخواست را به نخست وزیر ارائه خواهیم کرد.” “من می دانم که این چیزی است که او در نظر دارد.”

تماشا | درس های آموخته شده از مبارزه طولانی مدت برای عدالت:

وزیر اسکان رفاه کودکان بومی را “نقطه عطفی” خواند

مارک میلر، وزیر روابط سلطنتی و بومی، می‌گوید که آرزو می‌کند روند دستیابی به توافق نهایی برای غرامت بهزیستی کودکان ملل متحد سریع‌تر پیش می‌رفت. اما او می گوید که این یک “نقطه عطف” است.

هاجدو و میلر همچنین گفتند که امیدوارند اتاوا از این قرارداد تاریخی به عنوان طرحی برای سایر موارد تبعیض، به ویژه با مردم بومی، استفاده کند تا به جای مبارزه در دادگاه، مذاکره کند.

میلر گفت: “کاش سریعتر پیش می رفت.” “اما، من فکر می کنم، روشی که در آن انجام شد، واقعاً یک نقطه عطف در راه تجارت ما است.”

از زمانی که دولت لیبرال در سال 2015 انتخاب شد، حاجدو گفت که آشتی یکی از محورهای کار او و همکارانش بوده است.

اما او گفت که این همیشه روان و آسان نبوده است.

چالش های درون دولت برای «اصلاح اشتباهات تاریخی»

حاجدو گفت که او با چالش هایی مواجه شده است که مردم در داخل دولت خود را متقاعد می کند تا این پرونده مهم را حل و فصل کنند.

Hajdu به CBC News گفت: “درک ما از نحوه انجام این کار در حال تکامل و تغییر است.” بخشی از آن گرایش به گفتگوهای دشوار و درک این موضوع است که ما به عنوان شریک می توانیم در این مورد بهتر اشتباهات تاریخی را اصلاح کنیم.»

سیندی وودهاوس رئیس منطقه ای مانیتوبا از مجمع ملل اول در طی یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد توافقنامه حل و فصل نهایی بازنگری شده برای پرداخت غرامت به کودکان و خانواده های ملل اول در اتاوا در 5 آوریل 2023 صحبت می کند.
سیندی وودهاوس، رئیس منطقه ای مجمع ملل اول منیتوبا، مذاکرات را از طرف سازمان ملی حمایت رهبری کرد. (اسپنسر کولبی/ مطبوعات کانادا)

قرارداد غرامت چند میلیارد دلاری شامل سه گروه است:

  • کودکان ملل اول که در رزرو یا در یوکان زندگی می‌کنند از اول آوریل 1991 تا 31 مارس 2022 از خانه‌های خود گرفته شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.
  • کودکان ملل اول که در داخل یا خارج از ذخیره‌گاه زندگی می‌کنند، که از 1 آوریل 1991 تا 2 نوامبر 2017 از خدمات ضروری محروم شده‌اند یا با تأخیر در خدمات ضروری از هر دولتی مواجه شده‌اند.
  • مراقب همه کودکان.

سیندی وودهاوس، رئیس منطقه ای مجمع ملل اول (AFN) منیتوبا گفت: «این یک سیگنال برای این بچه ها است که در حق آنها اشتباه شده است. خوشحالم که این موضوع را به‌جای دادگاه به روشی دوستانه حل و فصل کردیم.»

وودهاوس، که مذاکره کننده اصلی AFN در این پرونده است، گفت که او معتقد است که دولت با “خوش نیت” زمانی که او در سال 2021 به مذاکرات پیوست، مذاکره کرد. اما رسیدن به آن زمان طولانی طول کشید.

مبارزه حقوقی 16 ساله در جریان است

این پرونده در سال 2007 پس از آن آغاز شد که سیندی بلک استاک، مدیر اجرایی انجمن مراقبت از کودکان و خانواده اولین ملل، و AFN شکایت حقوق بشری را علیه کانادا ارائه کرد.

در سال 2016، دادگاه حقوق بشر کانادا (CHRT) متوجه شد که اتاوا علیه کودکان ملل اول تبعیض قائل است و گفت که اقدامات کانادا منجر به “تروما و آسیب در بالاترین درجه، ایجاد درد و رنج” شد.

در سال 2019، CHRT به دولت فدرال دستور داد تا 40000 دلار – حداکثر مجاز طبق قانون حقوق بشر کانادا – به هر کودکی که تحت تأثیر سیستم مراقبت از خانواده تحت تأثیر قرار می‌گیرد، همراه با قیم اصلی آنها، تا زمانی که بچه‌ها نباشند. به دلیل سوء استفاده تحت سرپرستی قرار می گیرند.

همچنین به دولت دستور داد تا همان مبلغ را به کودکان و خانواده‌هایی بپردازد که بر اساس سیاست فدرال موسوم به اصل اردن، خدمات ضروری به تعویق افتاده یا رد شده است.

اتاوا در ابتدا سال گذشته یک قرارداد 20 میلیارد دلاری با AFN منعقد کرد تا احکام حقوق بشر را بپردازد و دو دعوای دسته جمعی را که ادعاهای مشابهی داشتند حل و فصل کند. دولت همچنین 20 میلیارد دلار اضافی را برای اصلاحات درازمدت جاری در سیستم رفاه کودکان در نظر گرفته است.

CHRT قرارداد اصلی را در پاییز گذشته رد کرد زیرا برخی از قربانیان را کوتاه کرد و برخی دیگر را حذف کرد.

نخست وزیر جاستین ترودو با موری سینکلر، قاضی سابق منیتوبا، سناتور و رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی، در آغوش می‌گیرد، زیرا آنها در مراسم روز ملی حقیقت و آشتی در اتاوا در 30 سپتامبر 2022 شرکت می‌کنند.
نخست وزیر جاستین ترودو با موری سینکلر، قاضی سابق منیتوبا، سناتور و رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی، در آغوش می‌گیرد، زیرا آنها در مراسم روز ملی حقیقت و آشتی در اتاوا در 30 سپتامبر 2022 شرکت می‌کنند. (شان کیلپاتریک / مطبوعات کانادا)

پیشنهاد تجدید نظر شده پس از بیش از دو ماه مذاکره مجدد برای افزودن 3.4 میلیارد دلار به تسویه حساب پیشنهادی 20 میلیارد دلاری به دست آمد.

غرامت های تغییر دهنده زندگی ممکن است به محض پایان سال یا اوایل سال آینده آغاز شود، اما تنها در صورتی که CHRT و دادگاه فدرال بسته غرامت را تأیید کنند.

انتظار می رود هر کسی که تحت دستورات CHRT قرار می گیرد حداقل 40000 دلار دریافت کند.

به گفته وکیل دادگستری دیوید استرنز، تمام پول به اعضای کلاس تعلق می گیرد و هزینه های حقوقی خارج از روند حل و فصل پرداخت خواهد شد.