منیتوبان ها 2 سال صبر می کنند تا شکایات حقوق بشری به بازرسان محول شود

علیرغم تلاش‌هایی که در سال‌های اخیر برای رسیدگی به پرونده‌های عقب افتاده انجام شده است، هر کسی که به کمیسیون حقوق بشر مانیتوبا شکایت می‌کند، می‌تواند پیش از تعیین بازپرس دو سال تاخیر داشته باشد.

داده‌های کمیسیون نشان می‌دهد که در آغاز سال جاری، حدود 400 پرونده معوقه در انتظار تعیین یک بازپرس بود که در نتیجه یک شاکی باید حدود 24 ماه منتظر بماند تا بازپرس کار روی پرونده را آغاز کند.

میشل مک‌هیل که سال‌ها پیش به کمیسیون شکایت کرده است، می‌گوید: «فکر می‌کنم افراد زیادی هستند که در آن مرحله تسلیم می‌شوند یا فکر می‌کنند ارزشش را ندارد.

او در مصاحبه ای گفت: «این می تواند یک جاده واقعاً پر دست انداز برای مردم باشد.

مک‌هیل بخشی از شکایت با سه والدین بود که مدعی بودند برنامه درسی آموزش دولت استانی با درج نکردن هویت جنسیتی یا گرایش جنسی در برنامه درسی و مواد آموزشی، علیه خانواده‌های LGBTQ تبعیض‌آمیز می‌کند.

او گفت که انتظار دو ساله برای هر کسی که به کمیسیون حقوق بشر می رود تا رسماً یک سازمان، محل کار یا عبادتگاه را به چالش بکشد، ضرر می کند.

مک‌هیل می‌گوید: «این یک عواقب جسمی، عاطفی، روحی و روحی دارد.

هنگامی که یک بازپرس به یک شکایت منصوب می شود، فرآیندی که در ادامه می آید ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد.

تاثیر بر اعتماد عمومی

دلانی کوئیلو، مدیر پذیرش و میانجیگری کمیسیون گفت که کمیسیون حقوق بشر اذعان می کند که زمان انتظار بسیار طولانی است.

او گفت که کمیسیون تشخیص می دهد که زمان انتظار بر افراد درگیر و اعتماد عمومی به سیستم حقوق بشر تأثیر می گذارد.

کوئیلو گفت: ما این موضوع را واقعا جدی می‌گیریم و متوجه می‌شویم که اولین کسی هستیم که می‌گوییم زمان‌های انتظار فعلی غیرقابل قبول است و خوب نیست.

او گفت که تعداد پرونده های معوقه فعلی حدود 400 پرونده بهبودی نسبت به 614 پرونده در صف در آوریل 2022 است.

کوئیلو گفت که کمیسیون متعهد است که این زمان های انتظار را تا سال 2025 حذف کند.

ما نسبت به کاری که در حال انجام است و کاهش زمان انتظاری که شاهد آن هستیم احساس خوبی داریم.»

زنی خندان با موهای قهوه ای پیراهن بنفش پوشیده است.
دلانی کوئلیو، مدیر پذیرش و میانجیگری در کمیسیون حقوق بشر مانیتوبا، می‌گوید که این کمیسیون تشخیص می‌دهد که زمان انتظار می‌تواند بر اعتماد عمومی به سیستم حقوق بشر تأثیر بگذارد. (ارسال شده توسط لیندزی مارتین)

او گفت که تا قبل از پاییز گذشته فقط دو بازرس در کمیسیون وجود داشت، اما اکنون شش نفر هستند.

او گفت که پس از افزایش بودجه در بودجه استانی 2023، کمیسیون کارکنان اداری بیشتری را برای کمک به کاهش زمان انتظار استخدام کرد.

او گفت: “با توجه به این که چقدر جدی است و می تواند برای شاکی ناامید کننده باشد، این بخشی از دلیلی است که ما بسیاری از کار و منابع خود را بر کاهش حجم معوقه متمرکز کرده ایم.”

او گفت که عقب ماندگی پرونده های حقوق بشر در سایر استان ها نیز احساس می شود، به ویژه با توجه به حجم زیادی از شکایات ناشی از مسائل مربوط به COVID-19 در سال های اخیر.

کمیسیون انتظار دارد پیش بینی زمان انتظار را ظرف دو تا چهار ماه به روز کند و کوئلیو انتظار دارد زمان انتظار به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

او همچنین گفت که کمیسیون تلاش می کند تا با انتشار اطلاعات مربوط به تاخیرها در وب سایت خود، تا حد امکان با مردم شفاف شود.

شکایت مک هیل به کمیسیون در مورد برنامه درسی آموزش در سال 2017 ثبت شد و هنوز حل نشده است.

هیئت کمیساریای کمیسیون در سال 2019 به رد این شکایت رای داد.

مک‌هیل و سایر والدین پس از آن به دنبال بررسی قضایی بودند که منجر به تصمیمی در سال 2021 توسط قاضی دادگاه منیتوبا شد که به کمیسیون حقوق بشر دستور داد تا مجدداً به پرونده نگاه کند.

تاریخ رسیدگی علنی تعیین نشده است.

وکیل آلیسون فنسک، متخصص حقوق بشر در مرکز حقوقی منافع عمومی، روی پرونده مربوط به مک هیل کار کرد.

فنسکه گفت که کار او در هر زمان معین به پرونده های حقوق بشری مربوط می شود که پتانسیل ایجاد تأثیر سیستماتیک در قانون را دارند و گروه وسیعی از منیتوبان ها را تحت تأثیر قرار می دهند.

او گفت که در میان پرونده های او که در حال حاضر در کمیسیون حقوق بشر بررسی می شود، مجموعه ای از شکایات ثبت شده در سال 2019 است.

زنی با ژاکت کت و شلوار خاکستری بیرون در پیاده رو در یک محیط شهری ایستاده است.
آلیسون فنسکی، وکیل کارمند مرکز حقوقی منافع عمومی، می‌گوید تاخیر در پرونده‌های کمیسیون حقوق بشر مانیتوبا نگرانی زیادی برای موکلان او دارد. (گاوین بوتروی/رادیو-کانادا)

فنسکه در مصاحبه ای گفت: “تاخیرهای مداوم مرتبط با بررسی شکایات، نگرانی زیادی برای مشتریانی که من نمایندگی می کنم، دارد.”

“و می دانید که اساساً سال ها منتظر ماندن یا در نوبت ماندن، خوردن آن برای مشتریان من واقعاً سخت است.”

او گفت که در مواجهه با انتظار بالقوه دو ساله برای تعیین یک بازپرس، شاکیان “واقعا باید بررسی کنند که آیا این روندی است که به آنها در رفع تبعیض هایی که با آن مواجه شده اند یا رعایت حقوقشان کمک می کند.”

به عنوان یک وکیل، فنسکه می‌گوید که ناامیدکننده است که یک شکایت حقوق بشر می‌تواند اینقدر پتانسیل داشته باشد که منجر به تصمیم‌گیری‌های مهمی برای مردم شود، اما «همچنان در تأخیرهای سازمانی غوطه‌ور است».

او خوشحال است که کمیسیون تلاش می کند تا تاخیر در پرونده ها را حل کند، اما گفت که هنوز تاخیرهای قابل توجهی در بسیاری از بخش های روند شکایت وجود دارد.

فنسک گفت: با افزایش تعداد بازرسان از دو به شش، “این که آیا این کافی خواهد بود یا نه، باید دید.”

مردم نمی توانند به صبر ادامه دهند.»

در نوامبر 2021، دولت مانیتوبا قانونی را برای اصلاح قانون حقوق بشر به منظور بهبود توانایی کمیسیون برای بررسی به موقع شکایات اعلام کرد.

در یک خبرنامه دولتی در آن زمان گفته شده است که این تغییرات «کمیسیون را قادر می‌سازد تا زودتر تصمیم بگیرد و به مدیر اجرایی کمیسیون اجازه می‌دهد تا شکایات، از جمله شکایات خارج از صلاحیت خود را رد کند، و از بررسی شکایاتی که به‌اندازه کافی در مجمع دیگری رسیدگی می‌شوند، خودداری کند».

بازپرس استانی با گزارش ژوئن 2020 در مورد پرونده های هفت نفر که نگران مدت زمانی است که کمیسیون برای بررسی پرونده های آنها طول کشیده است، توجه را به موضوع زمان انتظار جلب کرد.