قاضی انتاریو دعوای آب و هوای جوانان را رد می کند اما می گوید که طرح استان “به شدت کوتاه است”

یک قاضی انتاریو روز سه شنبه به شدت از طرح آب و هوای استان انتقاد کرد و گفت: «به شدت از آنچه علم در مورد تغییرات آب و هوا نیاز دارد، کم است، حتی در حالی که او شکایت مهمی را که توسط گروهی از جوانان مطرح شده بود که می گویند اقدامات دولت آینده آنها را تهدید می کند رد کرد.

ماری آندره ورمته، قاضی دادگاه عالی، با متقاضیان جوان در مورد چندین نکته کلیدی موافقت کرد، از جمله اینکه جوانان و بومیان به طور نامتناسبی تحت تأثیر تغییرات آب و هوایی قرار می گیرند و این استان با ادامه ندادن بیشتر در طرح آب و هوایی خود، جان مردم انتاری را به خطر می اندازد.

ورمت در این تصمیم نوشت: «انتاریو با اتخاذ نکردن گام‌هایی برای کاهش بیشتر گازهای گلخانه‌ای (گازهای گلخانه‌ای) در استان، به افزایش خطر مرگ و میر و خطراتی که متقاضیان و دیگران با آن مواجه هستند، کمک می‌کند.

اما ورمت به دلایل متعددی این شکایت را رد کرد، به ویژه اینکه نارسایی‌ها در برنامه و اهداف آب و هوایی انتاریو به سطح نقض بخش 7 منشور حقوق و آزادی‌ها که حق زندگی، آزادی و امنیت را تضمین می‌کند، نمی‌رسد.

در این دادخواست همچنین استدلال شد که طرح انتاریو بند 15 منشور، یعنی حق برابری طبق قانون بدون تبعیض را نقض می کند. گفته می شود که جوانان و بومیان بیشتر از سایر گروه ها از تغییرات آب و هوایی آسیب خواهند دید.

ورمت با این نکته موافق بود، اما دریافت که استان تعهدی قانونی برای رفع این نابرابری از طریق اهداف آب و هوایی خود ندارد.

شاکیان از دولت می خواستند که یک طرح آب و هوایی جدید را ارائه دهد که بیشتر با علم و اهداف توافق پاریس برای محدود کردن گرمایش زمین به زیر 2 درجه سانتیگراد هماهنگ باشد.

  آ
قاضی انتاریو حتی در حالی که شکایت اقلیمی جوانان را رد کرد، با بسیاری از نکات کلیدی آنها موافقت کرد. (CBC)

«در حالی که با توجه به شواهد ارائه شده در این پرونده، دلسوزی با نگرانی های ابراز شده توسط متقاضیان در مورد آینده خود دشوار است، این دادگاه نمی تواند، بر اساس وضعیت فعلی قانون، نقض منشور را در این پرونده تشخیص دهد. مورد،” او نوشت.

این پرونده بر اساس دیگر دعاوی حقوقی آب و هوایی در کانادا است

گروهی از متقاضیان جوان، به نمایندگی از موسسه خیریه حقوق محیط زیست Ecojustice، برای اولین بار در سال 2019 هنگامی که دولت محافظه کار مترقی نخست وزیر داگ فورد جایگزین طرح آب و هوای دولت لیبرال قبلی شد، محدودیت سقف و برنامه تجاری انتاریو را لغو کرد و هدف انتشار گازهای گلخانه ای ضعیف تری را به ارمغان آورد.

پرونده انتاریو بر اساس دیگر دعاوی مربوط به آب و هوا در کانادا است.

Ecojustice همچنین از شکایتی علیه دولت بریتیش کلمبیا به دلیل طرح آب و هوایی آن حمایت کرد که در اوایل سال جاری رد شد و در حال پیگیری دعوی قضایی برای لغو تصویب Bay du Nord، یک پروژه نفتی در سواحل نیوفاندلند است.

در سال 2020، دادگاه فدرال شکایت جداگانه گروه دیگری از جوانان علیه اتاوا را در مورد طرح آب و هوا رد کرد.

پرونده های کانادایی به لیست طولانی و رو به رشدی از دعاوی حقوقی در سراسر جهان می پیوندند. جدا از پیشبرد تئوری های حقوقی که می تواند به مدافعان آب و هوا کمک کند تا سیاست های دولت را به چالش بکشند، این موارد می تواند به جلب توجه به مسائل آب و هوایی نیز کمک کند.

Zoe Keary-Matzner یکی از جوانانی است که از دولت انتاریو به دلیل طرح آب و هوایی آن شکایت می کند و می گوید این دولت به اندازه کافی برای محافظت از افرادی مانند او در برابر آسیب های بحران آب و هوا انجام نمی دهد.
Zoe Keary-Matzner یکی از جوانانی است که از دولت انتاریو به دلیل طرح آب و هوایی آن شکایت می کند و می گوید این دولت به اندازه کافی برای محافظت از افرادی مانند او در برابر آسیب های بحران آب و هوا انجام نمی دهد. (ارسال شده توسط Zoe Keary-Matzner)

کیری ماتزنر، دانشجوی تورنتو، زمانی که برای اولین بار درگیر پرونده ای شد که روز سه شنبه رد شد، 12 ساله بود.

Keary-Matzner که اکنون در کلاس 11 است، گفت: «این قطعاً آگاهی را در مورد نحوه مشارکت دولت ها در بحران آب و هوا و مسئولیت آنها برای محافظت از شهروندان خود افزایش می دهد.

“شما می توانید اعتراض کنید … حتی اگر قدرت زیادی ندارید”

او امیدوار است که بدون در نظر گرفتن نتیجه، این مورد الهام بخش افراد دیگر برای انجام اقدامات اقلیمی باشد.

او گفت: “من می دانم که قرار نیست همه از دولت خود شکایت کنند، اما راه های مختلفی وجود دارد که می توانید اعتراض کنید و سازماندهی کنید و برای تضمین آینده ای بهتر تلاش کنید، حتی اگر قدرت زیادی نداشته باشید.”

Ecojustice می گوید آماده است تا این پرونده را به دادگاه استیناف انتاریو و در نهایت به دادگاه عالی کانادا ببرد. این گروه همچنین یافته‌های مهمی را در تصمیم ورمت برجسته کرد که می‌تواند به آنها در اعتراض به دادگاه‌های بالاتر کمک کند. از جمله: اینکه این پرونده یک موضوع معتبر است که می تواند در یک دادگاه تصمیم گیری شود، زیرا شامل یک سیاست خاص دولتی، یعنی برنامه و اهداف آب و هوایی انتاریو است.

دانیل گالانت، وکیل Ecojustice که روی این پرونده کار می کند، گفت که این یک نقطه عطف مهم بود.

گالانت گفت: “ممکن است این یک مسئله اساسی به نظر برسد، اما همه پرونده های آب و هوایی مبتنی بر منشور در کانادا تاکنون نتوانسته اند این مانع را برطرف کنند، زیرا دادگاه ها این مسائل را بیش از حد سیاسی تشخیص داده اند.”

بنابراین این تصمیم نشان می‌دهد که می‌توان از طریق دادگاه‌ها، دولت را برای اقدامات اقلیمی‌اش پاسخگو دانست.»