فصل شربت افرا مانیتوبا در اواخر بهار سرد شروع می شود

یک تولید کننده شربت افرا در جنوب غربی مانیتوبا می گوید که سال 2023 بدترین شروع فصلی است که او تقریباً در 20 سال گذشته دیده است – اما او همچنان امیدوار است که بهار طولانی همچنان بتواند برداشت خوبی داشته باشد.

دیو بارنز به تازگی شروع به بررسی شیرهای شربت در جنگل غذایی Assiniboine براندون کرده است – یک پروژه حفاظتی 16 هکتاری (40 هکتاری) در انتهای شرق شهر که هدف آن تولید غذا هم برای حیات وحش و هم برای مردم است.

درختان در سطل ها برای جمع آوری شیره پوشانده شده اند، اما امسال شربت دیر آمده است.

این هفته، بارنز حدود شش درخت از 200 درخت داشت که شیره خوب می چکید.

بارنز گفت: “بقیه… آنها سعی می کنند چکه کنند، اما واقعاً به آنجا نمی رسند.”

در یک سال عادی، او قبلاً شیره را به شربت تبخیر می کرد، اما در این فصل، هنوز دستگاه را روشن نکرده است.

بارنز می‌گوید: وقتی صحبت از ضربه زدن به میان می‌آید، «یک ریتم قدیمی» وجود دارد.

شیره معمولاً زمانی شروع به جاری شدن می کند که دایره برف در اطراف درخت شروع به نمایاندن زمین لخت می کند. بارنز می‌گوید این اغلب نشانه‌ای است که زمین شروع به آب شدن کرده و شیره شروع به جاری شدن می‌کند.

مردی سطل های شربت را در یک جنگل چک می کند.
درختان در سطل های آماده برای جمع آوری شیره پوشانده شده اند، اما امسال به کندی رسیده است. Assiniboine Food Forest این آخر هفته میزبان تورهای شربت افرا خواهد بود – معمولاً زمانی که فصل در حال نزدیک شدن است. (چلسی کمپ/سی بی سی)

اما امسال، گرم شدن بهاره دیر به منیتوبا رسید – و زمانی که ذوب شروع شد، آنقدر ناگهانی اتفاق افتاد که برخی از بخش‌های جنوب مانیتوبا شاهد سیل ناگهانی بود.

بارنز می‌گوید برف اطراف درختان افرا که او ضربه می‌زد در عرض دو روز ناپدید شد.

او معمولاً هر سال یک تور شربت افرا برنامه ریزی می کند، که معمولاً زمانی اتفاق می افتد که برداشت شربت شروع به پایان می کند.

او گفت که تور امسال برای یکشنبه تنظیم شده است، اما آنها “هنوز حتی یک قطره شربت هم ندارند.”

با این حال، او همچنان امیدوار است که منیتوبا شاهد بهار طولانی برای جبران کندی شروع فصل باشد.

شیره از شیر شربت افرا در یک درخت می چکد.
برای جریان بهینه شیره، درختان افرا به شب های خنک با دمای زیر صفر و دمای روز چند درجه بالای صفر نیاز دارند. چرخه یخ زدگی و ذوب شیره از درختان جاری می شود. (چلسی کمپ/سی بی سی)

کن فوستی، درخت‌کار معتبر که بیش از 30 سال است از افراهای مانیتوبا بهره می‌برد، همچنین می‌گوید که شروع فصل به دلیل بهار آرام و سرد به تأخیر افتاده است.

این بدان معناست که شیرها باید منتظر می ماندند، اما اکنون که هوا شروع به گرم شدن کرده است، شیره تازه شروع به جاری شدن کرده است.

برای جریان بهینه شیره، درختان به شبهای یخبندان در حدود ۵- درجه سانتیگراد یا گرمتر و دمای روز چند درجه بالای صفر نیاز دارند. چرخه انجماد و ذوب شیره از درختان افرا و توس جاری می شود و آنها را برای ضربه زدن آماده می کند.

فوستی انتظار دارد که شیره شیره در هفته اول ماه مه – در صورت همکاری آب و هوا – به جریان خود ادامه دهد.

«شیره تازه شروع به جاری شدن کرد… [but] ما هنوز به اواسط آوریل نرسیده‌ایم، فوستی در اوایل این هفته گفت: “ما هنوز زمان زیادی برای این کار داریم و هنوز می‌توانیم نرخ جریان بسیار خوبی داشته باشیم.”

مردی شیر آب شربت افرا درست می کند.
کن فاستی به درختی شیره می زند. او انتظار دارد که در هفته اول ماه مه – در صورت همکاری آب و هوا – شیره به جریان خود ادامه دهد. (ارسال شده توسط کن فاستی)

باب گس می‌گوید امسال در عملیات شربت افرا، که در مک‌کری است، تقریباً عادی بوده است – جامعه‌ای در 100 کیلومتری شمال شرقی براندون که میزبان جشنواره سالانه شربت افرای منیتوبا است که این آخر هفته برگزار می‌شود.

او گفت که درختان دو یا سه روز طول می کشد تا زمانی که دمای هوا در طول روز بالاتر از صفر است، آب شوند و سپس شروع به ریختن شیره برای شربت می کنند.

گس در اوایل این هفته گفت: “قرار است در یکی دو روز آینده، شاید کمی برف ببارد. این ممکن است تا حدی کمک کند، زیرا این رطوبت است.”

“اگر نزدیک به یخبندان باشد، به درختان می‌چسبد و پوست درختان فقط از طریق اسمز آن را خیس می‌کند، بنابراین این همیشه مفید است.”

گس گفت که سال گذشته برداشت او در اوایل ماه مه بود، اما تولیدکنندگان هرگز نمی‌دانند چه انتظاری داشته باشند. آنها معمولاً حدود سه هفته طول می کشند و گهگاه شاهد برداشت چهار یا پنج هفته ای خواهند بود.

“من نمی بینم که پنج باشد [this year]گس گفت، اما احتمال خوبی وجود دارد که به 4 برسد.

خوشبین ماندن

در حالی که شروع سختی برای فصل بوده است، بارنز می گوید که او هنوز امیدوار است. اگر هوا با چرخه یخ زدگی و ذوب مورد نیاز درختان یکنواخت شود، برداشت می تواند برابر با سال های گذشته باشد.

در این زمان از سال، بارنز معمولاً 10 ساعت در روز کار می کند و شیره را به شربت تبدیل می کند – فرآیندی که شامل استفاده از 40 لیتر شیره تبخیر شده برای تولید یک لیتر شربت است.

او معمولاً حدود 150 تا 200 لیتر شربت – معادل حدود 700 تا 800 بطری برداشت می کند. بارنز می گوید که به زودی می توان گفت که آیا او امسال این مبلغ را جمع آوری خواهد کرد یا خیر.

مردی شیرهای شربت افرا را چک می کند.
بارنز معمولاً حدود 150 تا 200 لیتر شربت برداشت می کند، اما می گوید هنوز زود است که بدانیم آیا امسال این مقدار را جمع آوری خواهد کرد یا خیر. (چلسی کمپ/سی بی سی)

گاز از حدود 1500 درخت استفاده می کند، و اگرچه هر سال متفاوت است، او معمولاً 500 تا 700 لیتر شربت برداشت می کند که در فروشگاه ها با نام شربت افرا مانیتوبا به فروش می رسد و همچنین در جشنواره شربت افرا این آخر هفته به فروش خواهد رسید.

علیرغم اینکه کمی دیرتر شروع به برداشت کرد، او انتظار دارد امسال نیز مقدار مشابهی برداشت کند.

گس گفت: «برخی از سال ها بهتر از سال های دیگر هستند. اگر هفته‌ای خنک یا هفته‌ای گرم داشته باشیم، به هنجارهای فصلی بازمی‌گردد.»