روز دوم اعتصاب خدمات عمومی در کانادا در جریان است

پنجشنبه دومین روز اعتصاب ملی بیش از 155000 کارمند دولتی فدرال تحت اتحادیه خدمات عمومی کانادا (PSAC) است.

روز اول شاهد تظاهرات اعتراضی در سراسر کشور و اختلال در خدماتی بود که کارکنان اعتصابی معمولاً روی آن کار می کردند، از جمله مالیات، گذرنامه و مهاجرت.

دو گروه PSAC در حال اعتصاب هستند: یک گروه بزرگتر از هیئت خزانه داری متشکل از بیش از 120000 کارگر در چندین اداره و سازمان دولتی و یک گروه مالیاتی کوچکتر با بیش از 35000 کارگر در آژانس درآمد کانادا (CRA).

حدود 110000 تا 120000 عضو PSAC زمانی که کارکنانی که کارهای ضروری را انجام می‌دهند، مانند بیمه کار یا حقوق بازنشستگی، کنار گذاشته می‌شوند.

قراردادهای هر دو گروه در سال 2021 منقضی شد. اتحادیه سال گذشته برای هر دوی آنها بن بست اعلام کرد، موضوع را به هیئت کارگری فدرال برد، از همه چیزهایی که ارائه کرد راضی نبود و در اوایل سال جاری اعتصاب را اعلام کرد.

از آنچه که به اشتراک گذاشته شده است، هر دو طرف موافق هستند که این کارگران باید افزایش حقوق دریافت کنند. آنها در مورد اینکه این افزایش چقدر باید باشد متفاوت هستند.

این اتحادیه به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی، افزایش بیشتر حقوق را پیشنهاد کرده است و گفته است که اعضای آن به آن نیاز دارند و اتحادیه می‌خواهد الگویی برای سایر کارگران ایجاد کند. دولت طرح کوچکتری را ارائه کرده است که می گوید نیازهای مالیات دهندگان و کارگران اتحادیه را متعادل می کند.

موضوع دیگری که توجه را به خود جلب می‌کند، کار از راه دور است: PSAC می‌خواهد قوانین کار از راه دور در یک قرارداد جدید گنجانده شود، در حالی که رئیس هیئت خزانه‌داری مونا فورتیر در روز چهارشنبه ترجیح داد به مدل هیبریدی ادامه دهد و ببیند چگونه پیش می‌رود.

پیشنهادهای مشترک دیگری از اتحادیه و موضوعات خاص در گروه های کوچکتر چانه زنی وجود دارد.

مردی پرچم قرمز با نماد اتحاد خدمات عمومی کانادا در میدانی در دست دارد.
کارگران خدمات عمومی اتحادیه شده با اتحاد خدمات عمومی کانادا (PSAC) در خارج از مرکز خدمات کانادا در ونکوور چهارشنبه. (بن نلمز/سی بی سی)

کریس آیلوارد، رئیس ملی PSAC، در دو نوبت ناهار چهارشنبه، از دولت فدرال خواست تا مذاکرات را «جدی» آغاز کند و گفت که اتحادیه آماده است تا زمانی که برای رسیدن به یک توافق عادلانه لازم باشد، دست به اعتصاب بزند.

فورتیه گفت که علیرغم پیشرفت های انجام شده در دو هفته گذشته، اگر PSAC مصالحه نکند، نمی توان به توافق عادلانه ای دست یافت.

هر یک از طرفین روز چهارشنبه گفتند که هنوز در حال مذاکره هستند. هیچ یک از طرفین کنفرانس خبری برای روز پنجشنبه برگزار نکرده اند.

صبح اتاوا16:04کارمندان عمومی در مورد آنچه در اعتصاب PSAC در خطر است

برای دومین روز، ده‌ها هزار نفر از کارمندان عمومی صبح امروز به صف اعتراض خواهند رفت. از دو کارمند فدرال می‌پرسیم که چه چیزی در خطر است.