خرده فروشان می گویند که هزینه بذر پرندگان بسیار بالاست

یک تعبیر قدیمی وجود دارد که می گوید وقتی چیزی ارزش بسیار کمی دارد، ممکن است یک نفر قیمت آن را “فقط دانه پرنده” بنامد. بیشتر از این نه.

در فروشگاه پرندگان وحشی در جنوب شرقی کلگری، یک کیسه 20 پوندی دانه پرنده چیپس آفتابگردان متوسط ​​حدود 50 دلار برای شما هزینه خواهد داشت.

طبق گفته کریس براون-شوپ، مالک فروشگاه، این هزینه از سال 2019 تا کنون 20 درصد افزایش یافته است.

او هرگز در طول 25 سال فعالیت خود چنین افزایش قیمتی را ندیده است.

او گفت: «به طور معمول، ما شاهد افزایش هر سال شاید 50 سنت خواهیم بود.

ما هرگز از راه دور قیمتی به این بالا برای یک کیسه 20 پوندی تراشه متوسط ​​ندیده بودیم.

و این فقط تخمه آفتابگردان نیست که گرانتر است. Brown-Schoepp می‌گوید که افزایش “مستقیم” در مخلوط دانه‌های پرنده آنها در فروشگاه او وجود داشته است.

در سرتاسر کشور، خرده‌فروشان و تولیدکنندگان قیمت‌های بالاتری را برای بذر پرندگان گزارش می‌کنند.

عواملی از جمله جنگ در اوکراین، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و بسته‌بندی و فصل رشد خشک قبلی برای مواد اصلی دانه پرندگان، همگی باعث گران‌تر شدن غذای پرندگان شده‌اند.

Chin Ridge Seeds Ltd.
Chin Ridge Seeds در تابر، آلتا، محصولات دانه پرندگان را در سراسر کانادا رشد و توزیع می کند. (ارسال شده توسط کلی بارانی)

در Wild Birds Unlimited در اتاوا، مالک فروشگاه Kindell Tolmie هر روز در بررسی ایمیل خود مردد است تا مبادا از افزایش قیمت محصولات دیگر مطلع شود.

Tolmie دو فروشگاه خود را در سال 2020 افتتاح کرد، زمانی که سایر مشاغل مانند رستوران ها با مشکل مواجه بودند. آنها به دلیل علاقه زیاد به پرندگان در طول همه گیری با “موفقیت عظیم” روبرو شدند.

اکنون، او می‌گوید، آنها شاهد دو برابر شدن هزینه‌ها برای برخی از محصولات غذایی پرندگان خود بوده‌اند.

از نظر افزایش قیمت ما بسیار نوسان بوده است.»

هر دو صاحب فروشگاه، در کلگری و اتاوا، می گویند که جهش قیمت منجر به انتخاب مشتریان در خرید و میزان خرید در فصل شلوغ ترین فصل آنها برای فروش شد.

تهیه کننده می گوید قیمت گذاری یک «چالش» است

در ادامه زنجیره تامین در Chin Ridge Seeds Ltd. در تابر، آلتا، تولیدکنندگان دانه پرنده آن را یک چالش مقرون به صرفه نگه داشتن قیمت ها می نامند.

کلی بارانی، یکی از مالکان مزرعه 10000 هکتاری تولید کننده بذرهای کاشت و مواد تشکیل دهنده بذر پرندگان، گفت: “چالش برانگیز است و ما در تلاش هستیم تا برای مصرف کننده نهایی و مشتریانمان به صرفه باشیم.”

“اما می دانید که … در نهایت مجبور هستید گاهی اوقات افزایش قیمت ها را کنار بگذارید.”

بارانی به چند دلیل افزایش قیمت بذر پرندگان در سال گذشته اشاره می کند: جنگ در اوکراین (اوکراین صادرکننده اصلی محصولات آفتابگردان است)، افزایش هزینه حمل و نقل (تأثیر مالیات کربن و افزایش قیمت سوخت) و هزینه های نیروی کار.

او می گوید که افزایش هزینه بسته بندی نیز بر قیمت ها تأثیر می گذارد.

سه پرنده در حال خوردن دانه های یک دانخوری که به پنجره وصل شده است دیده می شود.
در طول همه‌گیری، زمانی که مردم زمان بیشتری را در خانه‌های خود می‌گذرانند، راه‌اندازی غذای پرندگان و تماشای نمایش به یک سرگرمی پررونق تبدیل شد. (فرنه ویلیامز)

قیمت ها ممکن است کاهش یابد

چاک پنر، که قیمت کالاهای کشاورزی را برای تحقیقات کالایی LeftField تماشا می‌کند، می‌گوید یکی دیگر از عوامل موثر در هزینه دانه‌های پرندگان در قفسه، تأثیرات خشکسالی 2021 در سراسر غرب کانادا است.

او گفت: “همه انواع قیمت غلات افزایش یافت. و این شامل برخی از محصولات دانه پرندگان می شد. بنابراین در آن زمان به اوج خود رسید و عرضه نسبتاً محدود بود تا اینکه محصول بعدی در سال 2022 رشد کرد.”

قیمت دانه‌های قناری و دانه‌های آفتابگردان روغنی سیاه – ترکیبات رایج در مخلوط دانه‌های پرندگان – در بهار 2022 به اوج خود رسید. اما پنر می‌گوید، پس از یک فصل رشد منظم‌تر در سال 2022، قیمت‌های هر دو کالا کاهش یافته است. قیمت تخمه آفتابگردان حدود 40 درصد از اوج خود در ماه مه گذشته کاهش یافته است.

او گفت: «قیمتی که کشاورزان دریافت می‌کنند نسبت به یک سال پیش به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و بنابراین قیمت‌های فعلی احتمالاً بیشتر به چیزهای دیگر مرتبط است.

او معتقد است که نیروی کار و هزینه حمل و نقل دانه پرندگان احتمالاً در حال حاضر به افزایش قیمت ها کمک می کند.

بارانی در مزرعه خانوادگی خود در تابر می گوید که علیرغم افزایش قبلی محصولات خود، آنها بیش از یک سال است که از افزایش قیمت محصولات خود عبور نکرده اند. او امیدوار است که قیمت ها به زودی تثبیت شود.

اما حتی با افزایش قیمت دانه های پرندگان، بارانی مشاهده کرده است که مردم همچنان به این سرگرمی اختصاص دارند.

او گفت: «ما اکنون شاهد اندکی عقب نشینی با مردم هستیم، افراد بیشتری به سر کار باز می گردند، اما فروش همچنان بسیار خوب است.

می دانید، من فکر می کنم مردم همچنان به غذا دادن به پرندگان ادامه می دهند.