جرایم خشونت‌آمیز با وثیقه در انتاریو، سهامداران موافق هستند که سیستم خراب است، اما نه در مورد چگونگی رفع آن

سگ نیکولا لایت استون، نودل، باید نیمه شب در ژانویه بیرون برود.

لایت استون در حالی که بیرون در محله مرکزی خود در تورنتو بود، می‌گوید مردی به او نزدیک شد که “در یک بحران سلامت روانی” قرار داشت که او را به سمت ساختمانش تعقیب کرد و تماس او را قطع کرد.

او گفت: “من شروع به داد و فریاد کردم و کمک خواستم و این زمانی بود که او دقیقاً به صورتم مشت زد.” “به محض اینکه او به من مشت زد، آن را از راهی که آمده بود رزرو کرد.”

چند نفر از همسایگان لایت استون در ساختمان کاندوی او در ریجنت پارک با 911 تماس گرفتند و یک روز بعد او می گوید که یک گروهبان پلیس تورنتو به او گفت که این مرد دستگیر شده است و این اولین بار نبود که چنین چیزی اتفاق می افتد.

لایت استون می‌گوید: «او همیشه زنان را مورد آزار و اذیت قرار می‌داد و با وجود اینکه به اتهامات جنایی وارد می‌شد، بارها به قید وثیقه آزاد می‌شد.

“به وضوح یک نقص در این سیستم”

من را غمگین کرد که بدانم به وضوح یک نقص در این سیستم وجود دارد که در آن این فرد کمکی دریافت نمی کند، این که او هنوز در یک وضعیت بحران روانی در خیابان است.

با توجه به چندین حادثه خشونت‌آمیز پرمخاطب در ماه‌های اخیر که شامل افراد به قید وثیقه و مشروط در انتاریو می‌شد، سی‌بی‌سی تورنتو به دنبال داده‌هایی بود تا نشان دهد که این حوادث در واقع چقدر مکرر هستند، آیا در حال افزایش هستند یا نه و چه عواملی سیستمیک ممکن است در این موضوع نقش داشته باشند. اتفاق می افتد.

داده‌های آمار کانادا در مورد حوادثی که گفته می‌شود فردی از رعایت شرایط وثیقه یا ضمانت صلح ناکام بوده و مرتکب جنایت خشونت‌آمیز شده است، نشان می‌دهد که این تعداد در سراسر انتاریو و منطقه تورنتو بزرگ (GTA) طی پنج سال افزایش یافته است.

افزایش 27 درصدی در این حوادث در استان وجود داشت – که در سال 2021 در مقایسه با سال 2017 تقریباً 1100 مورد بیشتر بود – و افزایش 16 درصدی در GTA، حدود 200 حادثه بیشتر در همان دوره. برای هر دو انتاریو و GTA به طور خاص، حمله و تهاجم باعث آسیب بدنی بیشترین سهم از این افزایش را تشکیل می دهد.

زنی با دو چشم سیاه
لایت استون پس از اصابت مشت به صورتش توسط یک غریبه در بیرون آپارتمانش در محله ریجنت پارک تورنتو، دچار شکستگی بینی و دو چشم سیاه شد. (ارسال شده توسط نیکولا لایت استون)

لایت استون، روان‌درمانگر ثبت‌شده در مرحله مقدماتی، گفت: «فکر می‌کنم ضارب من به اندازه من قربانی بوده است. وقتی سیستم یک فرد را شکست می‌دهد – مانند کسی که به من حمله کرد – من را شکست می‌دهد، جامعه وسیع‌تر من را شکست می‌دهد و همه تورنتونی‌ها را شکست می‌دهد.»

پلیس، دولت، دانشگاهی، کمک های حقوقی و ذینفعان برنامه وثیقه همگی به سی بی سی تورنتو در مورد راه هایی که سیستم وثیقه در خدمت رسانی به مردم شکست می خورد، آنچه که آنها معتقدند در این ناکامی ها کمک می کند، و آنچه باید برای رفع مشکلات انجام شود، گفتند.

اما در مورد اینکه اصلاحات، بودجه و منابع برای جلوگیری از تکرار این جرایم خشونت‌آمیز به کجا هدایت شوند، شکاف وجود دارد. تماس‌های پلیس و تغییرات از سوی دولت‌های استانی و فدرال عمدتاً با هدف سخت‌تر کردن دریافت وثیقه برای افرادی است که ظاهراً به ارتکاب جرایم خشونت‌آمیز ادامه می‌دهند و منابع بیشتری را برای واحدهای رعایت وثیقه اختصاص می‌دهند.

مردی با لباس پلیس نشسته است.
مایرون دمکیو، رئیس پلیس تورنتو، در مصاحبه‌ای به سی‌بی‌سی تورنتو گفت: اعلام بودجه دولت انتاریو برای رعایت وثیقه به این معنی است که این سرویس می‌تواند مجدداً واحدهای انطباق با وثیقه را در بخش‌ها ایجاد کند. (CBC)

مایرون دمکیو، رئیس پلیس تورنتو، با اشاره به افزایش پنج ساله در مصاحبه با سی‌بی‌سی تورنتو، گفت: 16 درصد عدد کمی نیست.

“این دقیقاً اهمیت کار در مورد اصلاحات وثیقه را که ما باید بر روی آن متمرکز شویم – مدیریت مجرمان مکرر خشونت آمیز به بهترین شکل ممکن برای اطمینان از ایمنی جوامع خود نشان می دهد.”

در همین حال، برخی از وکلا، دانشگاهیان و هماهنگ‌کنندگان برنامه وثیقه استدلال می‌کنند که بسیاری از متهمان، به‌ویژه کسانی که مشکلات سلامت روانی یا اعتیاد دارند، اغلب به حمایت‌های لازم برای برآورده کردن شرایط وثیقه و بهبود رفاه خود دسترسی ندارند. آنها می گویند منابع دولتی باید به سمت ایجاد مسکن حمایتی و حمایت از سلامت روان و اعتیاد سوق داده شود.

نیاز به مسکن حمایتی برای اقشار آسیب پذیر

برنامه وثیقه تورنتو مدیریت پرونده و نظارت را برای افرادی که وثیقه دارند و کسی در جامعه ندارند که موافقت کند پول جمع کند و بر آنها نظارت کند، فراهم می کند. این برنامه در هر زمان معینی بین 1700 تا 2000 مشتری از دادگاه های تورنتو، نیومارکت و اوشاوا دارد.

مدیر اجرایی دیوید اسکات می‌گوید که اکثر مشتریان او افراد آسیب‌پذیری هستند که مشکلات سلامت روان، مشکلات اعتیاد یا هر دو را دارند، که در طول همه‌گیری شاهد دسترسی به حمایت‌های فاقد پشتیبانی بودند.

اسکات می‌گوید: «افرادی که قبلاً پایدار بودند و می‌توانستند در جامعه فعالیت کنند و ناگهان همه حمایت‌هایشان از بین رفته بود و ما آنها را رها کردیم. این چیزی است که اتفاق می‌افتد».

اسکات می‌گوید بزرگترین مسائل دسترسی به مسکن امن و مقرون‌به‌صرفه و مسکن حمایتی است، با توجه به آنچه که او رویکرد «گرفتن و رهایی» برای افراد آسیب‌پذیر در سیستم وثیقه می‌داند.

در حالی که لیست‌های انتظار برای مسکن قبل از همه‌گیری رایج بود، اما او می‌گوید که در حال حاضر طولانی‌تر شده‌اند، بنابراین تعجب نمی‌کند که وقتی کسی به قید وثیقه می‌رود، موارد جنایات خشونت‌آمیز افزایش یافته است.

او گفت: “آنها بدون هیچ چیزی در خیابان هستند، و داروهای خود را دریافت نمی کنند، یا قبل از اینکه فرصتی پیدا کنند که به لوب جلویی خود اجازه دهند اثرات داروهایی را که ممکن است استفاده می کنند غلبه کند، آزاد می شوند. اسکات گفت: شما با حوادثی از این دست مواجه خواهید شد و افزایش هایی مانند این خواهید داشت.

“بدون مسکن مناسب، واقعاً نمی‌توان انتظار بیشتری از مردم داشت. به نظر من، حضور در دادگاه احتمالاً معجزه‌آمیز است، اگر خانه‌تان ضعیف باشد.”

حمله و حمله با سلاح یا ایجاد صدمه بدنی، سهم بزرگی از افزایش حوادث جنایت خشونت‌آمیز را در زمانی که با وثیقه یا قرارداد صلح در انتاریو بین سال‌های 2017 تا 2021 وجود داشت، تشکیل می‌داد.

در سراسر استان، حوادث با وثیقه یا وثیقه صلح شامل حمله با سلاح یا ایجاد صدمه بدنی 81 درصد افزایش یافته است، از 685 حادثه در سال 2017 به 1237 مورد در سال 2021. در GTA، همین تجاوزها 50 درصد افزایش یافته است. 232 حادثه در سال 2017 به 349 در سال 2021.

داناردو جونز، استادیار حقوق در دانشگاه ویندزور و وکیل سابق کمک حقوقی، می‌گوید: «ما نمی‌توانیم به استفاده از زندان به‌عنوان یک اقدام توقف برای شکست‌های اجتماعی خود ادامه دهیم.»

“آیا ما ترجیح می دهیم روزانه چند صد دلار برای اسکان شخصی در یک بازداشتگاه خرج کنیم یا باید آن را برای اطمینان از داشتن مسکن مناسب برای مردم خرج کنیم؟”

داناردو بیرون با پل سفیر در پس زمینه ایستاده است
داناردو جونز، استادیار حقوق در دانشگاه ویندزور، می‌گوید که زندان نباید به‌عنوان «معیار فاصله‌گیری برای شکست‌های اجتماعی خودمان» مورد استفاده قرار گیرد. (جیسون ویو/سی‌بی‌سی)

در انتاریو، 68 درصد از افراد در زندان‌های استانی در دهه گذشته در بازداشت به سر می‌بردند و عمدتاً در انتظار محاکمه بودند. بر اساس گزارش هیئت کارشناسی ارشد پزشکی قانونی انتاریو که در ژانویه منتشر شد، مرگ و میر در بازداشت در آن دوره بیش از دو برابر شد، از 19 مورد در سال 2014 به 46 مورد در سال 2021.

دلیل انکار وثیقه چیست؟

منشور حقوق و آزادی ها حق عدم محرومیت متهم از “ضمانت معقول” را بدون دلیل موجه تضمین می کند. منطقی بودن به شرایط وثیقه از جمله محدودیت ها مربوط می شود. کتابچه راهنمای دادستانی تاج انتاریو بیان می‌کند که محدودیت‌های اعمال‌شده بر متهم باید کم‌کمترین نوع آزادی «منطبق با منافع عمومی» باشد.

صرف علت انکار وثیقه به این سه دلیل برای بازداشت در قانون جزا محدود می شود:

  • برای اطمینان از حضور در دادگاه
  • برای حفاظت یا امنیت مردم
  • برای حفظ اعتماد به اجرای عدالت

اکثر فعالیت های وکیل مدافع جنایی دانیل لرنر شامل دادگاه وثیقه است، جایی که او قبلاً بیشتر وقت خود را به عنوان دادستان سلطنتی سپری می کرد.

او می‌گوید برای انکار وثیقه باید احتمال زیادی وجود داشته باشد که فرد دوباره مرتکب جرم شود به گونه‌ای که امنیت عمومی را به خطر بیندازد یا در اجرای عدالت دخالت کند.

لرنر گفت: «مشکل این است که چگونه آن را تفسیر کنیم. ما سعی می کنیم آینده را پیش بینی کنیم.»

مرد عینکی در کت و شلوار.
دانیل لرنر، وکیل مدافع جنایی و دادستان سابق سلطنتی می گوید تصمیم گیری در مورد اعطای وثیقه یا عدم اعطای وثیقه دشوار است زیرا “ما در تلاش هستیم آینده را پیش بینی کنیم.” (مارک بوکسلر/سی بی سی)

وقتی صحبت از افرادی می‌شود که با مسائل مربوط به سلامت روان و اعتیاد سروکار دارند، او می‌گوید «عصای جادویی» وجود ندارد و یافتن راه درست برای کمک به یک فرد ممکن است سال‌ها طول بکشد.

لرنر گفت: «در این مدت، اگر بیماری روانی منجر به اتهامات جنایی می‌شد، ممکن است فرد همچنان مرتکب جرم شود.

او گفت: “گاهی اوقات مردم را در معرض خطر واقعی و جدی قرار می دهد. ما باید با آن مقابله کنیم.” “گاهی اوقات این یک مزاحمت است و گاهی اوقات جایی در میان است. و همه چیز در مورد تلاش برای یافتن تعادلی است که جامعه می تواند در حالی که ما در تلاش برای مقابله با این وضعیت هستیم، تحمل کند.”

انتاریو 112 میلیون دلار برای اجرای وثیقه اختصاص می دهد

هفته گذشته، داگ فورد، نخست‌وزیر انتاریو، 112 میلیون دلار بودجه برای برنامه‌های انطباق با وثیقه در سراسر استان اعلام کرد.

داگ فورد روی یک تریبون با دو افسر پلیس با یونیفورم پشت سرش.
داگ فورد، نخست‌وزیر انتاریو، پنج‌شنبه گذشته در یک کنفرانس خبری در اسکاربورو، مبلغ 112 میلیون دلار برای برنامه‌های انطباق با وثیقه اعلام کرد. (مارتین ترینر/سی بی سی)

دمکیو به سی‌بی‌سی تورنتو گفت که این وجوه همچنین به پلیس تورنتو اجازه می‌دهد تا مجدداً واحدهای انطباق با وثیقه را در سطح بخش بررسی کند.

دمکیو گفت: «افسرانی وجود دارند که به عنوان بخشی از وظایف اضافی، رعایت وثیقه را انجام می دهند، اما این فرصتی برای ما خواهد بود تا نگاهی به مدلی از انجام کارهای قبلی بیندازیم.»

از 44 قتل مربوط به تیراندازی در تورنتو در سال گذشته، آمار پلیس نشان می دهد که هفت نفر از متهمان در زمان قتل ادعایی با وثیقه مرتبط با سلاح گرم قرار داشتند.

26 میلیون دلار دیگر از بودجه استانی “تیم های وثیقه شدید جرایم خشن” را در سیستم دادگاه ایجاد می کند، بنابراین دادستان ها و کارشناسان اختصاصی برای جلسات وثیقه پیچیده در دسترس هستند. این هزینه همچنین گسترش داشبورد انطباق با وثیقه پلیس تورنتو را در سراسر استان برای نظارت بر مجرمان پرخطر تسهیل خواهد کرد.

توماس کریک، کمیسر OPP درباره این اطلاعیه استانی گفت: «بنابراین این موارد بسیاری هستند که برای اتخاذ یک رویکرد سیستمی، یک رویکرد استراتژیک مورد نیاز هستند.

اکنون آنچه ما نیاز داریم تغییراتی در قانون کیفری است.

مردی با لباس پلیس برای مصاحبه نشسته است.
توماس کریک، کمیسر OPP در مصاحبه ای گفت که قانون کیفری باید اصلاح شود تا مشخص شود چه چیزی به عنوان مجرم مکرر خشونت آمیز در نظر گرفته می شود. (CBC)

اصلاح تعاریف قانونی

یکی از این تغییرات توصیه شده اصلاحیه ای است برای تعریف اینکه چه چیزی به عنوان مجرم خشونت بار مکرر در نظر گرفته می شود.

کریک به سی‌بی‌سی تورنتو گفت: «ما خواستار یک تعریف قانونی برای هدایت تصمیم‌گیری مسئولانه و پاسخگو هستیم».

این امر به قضات و قضات این امکان را می دهد که تصمیمات آگاهانه ای در مورد میزان خطری که فرد بر اساس رفتار مجرمانه اثبات شده در گذشته ایجاد می کند، اتخاذ کنند.

چنین تغییری باید از سوی دولت فدرال ایجاد شود. دیوید لامتی، وزیر دادگستری، قبلا گفته بود که امیدوار است اصلاحات وثیقه را قبل از پایان جلسه بهار پارلمان ارائه کند.

دیانا عبادی، سخنگوی مطبوعاتی در بیانیه ای گفت: «وزیر به سرعت در حال پیشبرد اصلاحات هدفمند در قانون کیفری در مورد قانون وثیقه است.

او قویاً معتقد است که چالش‌های ناشی از مجرمان مکرر خشونت‌آمیز چالشی است که باید از طریق همکاری حل شود.»