تجمع در مجلس مانیتوبا خواستار ایجاد مکان های تزریق ایمن برای مبارزه با مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد و افزایش نرخ HIV شد.

ده ها نفر روز پنجشنبه در مقابل مجلس قانونگذاری مانیتوبا تجمع کردند تا از محل های تزریق ایمن حمایت کنند که به گفته آنها می تواند از افزایش نرخ HIV و مرگ و میر ناشی از داروهای سمی در استان جلوگیری کند.

برخی از مردم در این تجمع تابلوهایی را حمل می کردند که روی آن نوشته شده بود: «تامین ایمنی جانها را نجات می دهد» و «بیایید آزمایش شویم». یک RV حاوی سایت پیشگیری از مصرف بیش از حد موبایل Sunshine House نیز در مقابل ساختمان قانونگذاری قرار داشت.

جیکوب کافمن، یک معتاد به هروئین در حال بهبودی که در این تجمع شرکت کرد، گفت که در دو سال گذشته چندین نفر را در زندگی خود از دست داده است.

وی گفت: 99 درصد آنها به دلیل عرضه داروی سمی جان خود را از دست داده اند.

کافمن می گوید که طی پنج سال گذشته متوجه افزایش مصرف مواد افیونی در منیتوبا شده است.

او گفت که عرضه داروی غیرسمی و محل های تزریق ایمن “تنها راهی است که مردم از مرگ خود جلوگیری می کنند.”

گروهی از مردم به تصویر کشیده شده اند.  از جلوی آنها یک RV می گذرد.
سایت پیشگیری از مصرف بیش از حد موبایل Sunshine House برای تجمع روز پنجشنبه در مقابل ساختمان قانونگذاری بود. (Prabhjot Lotey/CBC)

آلبرت مک‌لئود از مشاوران 2Spirit گفت که دولت استانی باید به افزایش موارد HIV، به‌ویژه در میان مردم بومی رسیدگی کند.

او پس از این تجمع به رسانه ها گفت: «ما به یک واکنش متقابل سیستمی نیاز داریم که به طور عادلانه از مردم حمایت کند تا خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

گزارش برنامه HIV مانیتوبا در سال 2018-2021 افزایش شدید نرخ HIV را طی چهار سال گذشته در این استان نشان داد. تعداد افرادی که به تازگی مبتلا به HIV تشخیص داده شده اند و در منیتوبا زندگی می کنند از 111 نفر در سال 2018 به 169 نفر در سال 2021 افزایش یافته است که افزایش 52 درصدی را نشان می دهد.

در این گزارش آمده است که اکتساب اچ آی وی حتی یک مسئله نگران کننده تر در میان مردم بومی است، به طوری که 73.4 درصد از افرادی که در سال 2021 به برنامه HIV در منیتوبا مراجعه کردند، خود را بومی معرفی کردند.

مک‌لئود می‌گوید: «این تقصیر جامعه نیست، تقصیر دولت‌هایی است که به‌طور مستمر در طول نسل‌ها به خدمات بومی کم‌هزینه داده‌اند».

در این گزارش آمده است که تعداد تمام افرادی که به این ویروس مبتلا شده اند و به برنامه مراجعه کرده اند و مصرف مواد تزریقی را خود گزارش کرده اند نیز بین سال های 2018 تا 2021 از 36.9 درصد به 51.5 درصد افزایش یافته است.

اوزوما آساگوارا، منتقد اپوزیسیون بهداشتی در این تجمع گفت: «می‌دانیم کاهش آسیب جانها را نجات می‌دهد.

«متأسفم که امروز باید اینجا باشید، روی پله‌های مجلس قانونگذاری منیتوبا و برای حقوق اولیه بشر مبارزه کنید. [and] مراقبت های بهداشتی اولیه باید مورد توجه قرار گیرد.”

تصویر گروهی از تجمع کنندگان بر روی پله های یک ساختمان دولتی است.
توماس لینر، مدیر ائتلاف بهداشت مانیتوبا، گفت که عرضه داروی سمی مانیتوبا یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی است که هر روز برای استان هزینه دارد. (Prabhjot Lotey/CBC)

مدیر یک ائتلاف بهداشتی استانی گفت که دولت مانیتوبا از طریق قوانینی مانند لایحه 33 که بر سایت های نظارت شده مصرف مواد مخدر و برخی مراکز دیگر ترک اعتیاد حاکم است، به تلاش های کاهش آسیب حمله کرده است.

توماس لینر، مدیر ائتلاف بهداشتی مانیتوبا، گفت: «وقتی سعی می‌کنید تلاش‌های کاهش آسیب را که می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد، پیش ببرید، وقتی یک دولت استانی دارید که در حال ساختن داستان‌هایی درباره مکان‌های مصرف ساختگی تحت نظارت در حوزه‌های قضایی دیگر است، بسیار ناامیدکننده است.» تجمع

ما واقعاً باید این لفاظی‌های مبتنی بر ترس را کنار بگذاریم و شروع به تمرکز بر روی چیزهایی کنیم که واقعاً می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.»

وی گفت: عرضه داروی سمی یک اورژانس بهداشت عمومی است که هر روز برای استان هزینه دارد.

“اگر مقداری از این پول را از قبل سرمایه گذاری کنیم، سیستم مراقبت های بهداشتی خواهیم داشت که برای همه ما بهتر عمل می کند.”