با ادامه درگیری های شدید، کانادا به طور موقت عملیات در سودان را به حالت تعلیق درآورد

دولت فدرال کانادا روز یکشنبه اعلام کرد که به طور موقت عملیات در سودان را تعلیق می کند.

Global Affairs Canada در بیانیه ای اعلام کرد: «وضعیت در سودان به سرعت بدتر شده است و حفاظت از ایمنی و امنیت کارکنان ما در خارطوم را غیرممکن کرده است».

در ادامه این بیانیه آمده است که دیپلمات های کانادایی “از یک مکان امن در خارج از کشور… برای حمایت از کانادایی هایی که هنوز در کشور هستند، کار خواهند کرد.”

دولت فدرال قبلاً اعلام کرده بود که به طور موقت عملیات حضوری در سفارت خود در خارطوم را به حالت تعلیق درآورده است.

در بیانیه روز یکشنبه آمده است: به محض اینکه وضعیت سودان به ما اجازه دهد خدمات مناسب و ایمنی و امنیت کارکنان خود را تضمین کنیم، سفارت کانادا در خارطوم فعالیت خود را از سر خواهد گرفت.

در حالی که ژنرال های رقیب برای نهمین روز جنگیدند بدون هیچ نشانه ای از آتش بس که برای تعطیلات بزرگ مسلمانان اعلام شده بود، دولت های خارجی دیپلمات ها، کارمندان و سایر افراد گرفتار در سودان را روز یکشنبه تخلیه کردند. در حالی که قدرت‌های جهانی مانند ایالات متحده و بریتانیا دیپلمات‌های خود را از پایتخت خارطوم حمل کردند، سودانی‌ها به شدت به دنبال فرار از هرج و مرج بودند. بسیاری از کسانی که سفر می‌کردند جاده‌های خطرناک را برای جستجوی نقاط امن‌تر به خطر انداختند یا از مرز شمالی عبور کردند و وارد مصر شدند.

در آخرین بیانیه کانادا هیچ جزئیاتی در مورد تلاش های تخلیه ارائه نشده است. عربستان سعودی اعلام کرد که به برخی از کانادایی‌ها کمک کرده تا از سودان فرار کنند.

تخلیه در حال انجام است

نبرد بین نیروهای مسلح سودان و گروه شبه نظامی قدرتمند نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) فرودگاه بین المللی اصلی این کشور را هدف قرار داده و فلج کرده است و تعدادی از هواپیماهای غیرنظامی را به ویرانه تبدیل کرده و حداقل یک باند فرودگاه را تخریب کرده است. فرودگاه های دیگر در سراسر کشور نیز از کار افتاده اند.

سفر زمینی در مناطق مورد مناقشه طرف های متخاصم خطرناک است. خارطوم در 840 کیلومتری بندر سودان در دریای سرخ قرار دارد.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا روز یکشنبه گفت نیروهای مسلح این کشور کارکنان دیپلماتیک و اعضای خانواده آنها را از سودان تخلیه کردند.

سوناک پس از آن که گفت تشدید خشونت و تهدید کارکنان سفارت به شدت افزایش یافته است، به آنچه او تخلیه “پیچیده” خواند، ادای احترام کرد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا، گفت که نیروهای بریتانیایی عملیات نجات را در کنار ایالات متحده، فرانسه و دیگر متحدان ناشناس انجام دادند.

ارتش ایالات متحده همچنین روز یکشنبه مقامات سفارت را از سودان خارج کرد و سایر دولت ها برای تخلیه کارکنان دیپلماتیک و شهروندانی که در پایتخت گرفتار شده بودند، به رقابت پرداختند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که این کشور به طور موقت عملیات سفارت خود در خارطوم را به حالت تعلیق در می‌آورد اما به مردم سودان متعهد است و خواستار آتش‌بس را تکرار کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: «طرف‌های متخاصم باید آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط را اجرا کنند، اجازه دسترسی بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه را بدهند و به اراده مردم سودان احترام بگذارند».

عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که پادشاهی 157 نفر از جمله 91 شهروند سعودی و شهروندان سایر کشورها را با موفقیت تخلیه کرده است. تلویزیون دولتی عربستان تصاویری از کاروان بزرگ سعودی ها و سایر اتباع خارجی منتشر کرد که با ماشین و اتوبوس از خارطوم به بندر سودان می رفتند، جایی که یک کشتی نیروی دریایی، افراد تخلیه شده را از دریای سرخ به بندر جده عربستان می برد.

دود از بالای یک شهر بلند می شود.
در روز شنبه دود بر فراز خارطوم سودان مشاهده می شود. درگیری در پایتخت سودان بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع (RSF) در حالی ادامه دارد که کشورهای خارجی برای تخلیه ایمن شهروندان خود تلاش می کنند. (مروان علی/ آسوشیتدپرس)

طرف‌های درگیر یکدیگر را به حمله به کاروان فرانسوی‌ها متهم کردند و هر دو گفتند که یک فرانسوی زخمی شده است. وزارت خارجه فرانسه که پیشتر گفته بود کارکنان و شهروندان دیپلماتیک خود را تخلیه می کند، اظهار نظری نکرد.

ارتش همچنین نیروهای RSF را به حمله و غارت کاروان قطری که عازم بندر سودان بود متهم کرد. دوحه هیچ بیانیه فوری درباره هیچ رویدادی منتشر نکرد. مصر بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد یکی از اعضای مأموریت خود در سودان بر اثر شلیک گلوله زخمی شده است.

درگیری با وجود آتش بس ادامه دارد

ساکنان گزارش دادند که درگیری در Omdurman، شهری در آن سوی رود نیل، پایتخت سودان، خارطوم، شدت گرفته است. این خشونت ها با وجود آتش بس اعلام شده که قرار بود با تعطیلات سه روزه مسلمانان عید فطر مصادف شود، رخ داد.

امین الطاید از خانه خود در نزدیکی مقر تلویزیون دولتی در عمران گفت: «ما شاهد چنین آتش بسی نبودیم. او گفت که تیراندازی شدید و انفجارهای رعد و برق شهر را لرزاند. او گفت: «نبردها متوقف نشدند.

دو مرد که هر کدام در عکس های جداگانه و ظاهراً به تماشاچیان اشاره می کنند، یونیفورم ارتش را پوشیده و عصا را بلند می کنند.
این کامپوزیت ژنرال عبدالفتاح برهان، چپ، رئیس شورای نظامی حاکم سودان، و محمد حمدان داگلو، فرمانده شبه نظامی سودان را در رویدادهای جداگانه در ژوئن 2019 در سودان نشان می دهد. (یاسویوشی چیبا و اشرف شازلی/گتی ایماژ)

جنگ قدرت بین ارتش سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح برهان و نیروهای RSF به رهبری ژنرال محمد حمدان داگالو ضربه سختی به امیدهای سودان برای انتقال دموکراتیک وارد کرده است. بیش از 420 نفر از جمله 264 غیرنظامی در این درگیری ها کشته و بیش از 3700 نفر زخمی شده اند.

هم برهان و هم داگالو که هرکدام خواهان مشروعیت بین المللی هستند، یکدیگر را به مانع تراشی در تلاش برای تخلیه مقامات دیپلماتیک خارجی متهم کرده اند. ارتش سودان روز یکشنبه مدعی شد که نیروهای RSF در حین تخلیه یک کاروان فرانسوی آتش گشوده و یک تبعه فرانسوی زخمی شده است. در پاسخ، RSF مدعی شد که در حالی که شهروندان و دیپلمات‌های فرانسوی پس از تخلیه سفارت راهی اومدورمان شده بودند، مورد حمله هواپیماهای نظامی قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که حملات ارتش “جان اتباع فرانسوی را به خطر انداخته و یکی از آنها را مجروح کرده است.”

سه مرد اسلحه‌ها را در دست گرفته و در منطقه‌ای پوشیده از خاک با یک وسیله نقلیه و یک ساختمان در پس‌زمینه به دوربین اشاره می‌کنند.
سربازان ارتش سودان، وفادار به فرمانده ارتش عبدالفتاح برهان، در 16 آوریل در بندر سودان عکس می گیرند. (AFP/Getty Images)

به گفته آژانس‌های سازمان ملل، هزاران سودانی از جنگ در خارطوم و سایر نقاط داغ فرار کرده‌اند. بیش از 20000 نفر خانه های خود را در منطقه غربی دارفور به مقصد همسایه چاد ترک کرده اند. جنگ برای دارفور، جایی که خشونت با انگیزه های قومیتی از سال 2003 تا کنون 300000 نفر را کشته است، تازگی ندارد. اما سودان به چنین درگیری های شدید در پایتخت خود عادت ندارد.

عطیه عبدالله عطیه، دبیر سندیکای پزشکان گفت: پایتخت به شهر ارواح تبدیل شده است.

پاپ فرانسیس از واتیکان دعوت به دعا کرد و برای صلح در این کشور پهناور آفریقا درخواست کرد.

انفجار خشونت‌های کنونی پس از آن رخ داد که برهان و داگالو بر سر یک قرارداد اخیر میانجی‌گری بین‌المللی با فعالان دموکراسی که قرار بود نیروهای RSF را در ارتش ادغام کند و در نهایت منجر به حکومت غیرنظامی شود، درگیر شدند.

ژنرال‌های رقیب پس از شورش‌های مردمی به قدرت رسیدند که منجر به برکناری عمر البشیر، حاکم دیرینه سودان در سال 2019 شد. دو سال بعد، آنها برای به دست گرفتن قدرت در یک کودتا که رهبران غیرنظامی را برکنار کردند، به نیروهای خود ملحق شدند. فصل جدیدی را در تاریخ کشور باز کرد.