بانک مرکزی کانادا نرخ بهره را ثابت نگه می دارد زیرا تورم را در سال جاری به 3 درصد کاهش می دهد.

بانک مرکزی کانادا تصمیم گرفت نرخ بهره خود را در روز چهارشنبه روی 4.5 درصد ثابت نگه دارد، در حالی که تاثیر افزایش نرخ های قبلی در اقتصاد کاهش می یابد.

این اقدام بانک به طور گسترده توسط اقتصاددانان پیش بینی شده بود، زیرا بانک قصد خود را برای توقف افزایش نرخ پس از هشت بار افزایش نرخ بهره بین مارس 2022 تا فوریه سال جاری اعلام کرده بود.

این بانک پس از کاهش نرخ وام معیار خود در روزهای ابتدایی همه‌گیری برای حفظ اقتصاد، کمپین تهاجمی افزایش نرخ را در اوایل سال 2022 آغاز کرد، زمانی که تورم به بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسید.

نرخ تورم کانادا در ژوئن 2022 به بیش از هشت درصد رسید و تا فوریه 2023 به بیش از پنج درصد کاهش یافت. داده‌های ماه مارس قرار است هفته آینده منتشر شود و انتظار می‌رود که نشان دهد نرخ به پایین‌ترین حد چهار درصد کاهش یافته است.


به همین دلیل است که بانک مرکزی کانادا تصمیم گرفته برای مدتی در حاشیه بنشیند.

این بانک در اعلام تصمیم سیاستی خود در روز چهارشنبه در گزارش سیاست پولی همراه اعلام کرد که اکنون پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم رسمی تا اواسط سال جاری به سه درصد کاهش یابد و تا پایان سال به نرخ هدف دو درصد کاهش یابد. پایان سال آینده

فرماندار تیف مکلم در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از اعلام این خبر گفت: «کاهش تورم به سه درصد در تابستان امسال برای کانادایی‌ها تسکین خواهد بود. اما اجازه دهید به کانادایی‌ها اطمینان دهم که می‌دانیم تا زمانی که ثبات قیمت‌ها را احیا نکنیم، کار ما تمام نمی‌شود.»

“این مقصد است – ما در راه هستیم و مسیر را ادامه خواهیم داد.”

تماشا | بانک مرکزی کانادا می گوید افزایش نرخ ها موثر است:

توصیه معاون رئیس بانک کانادا به هر کسی که وام مسکن را تمدید می کند

کارولین راجرز، معاون ارشد فرماندار می‌گوید حفظ سطح نرخ‌های بهره ممکن است منجر به پرداخت وام مسکن شود، اما در بلندمدت اقتصاد را تثبیت خواهد کرد.

بانک در را برای افزایش بیشتر نرخ ها در صورت لزوم باز گذاشت، اما در مجموع سیاست گذاران در بانک به صراحت گفتند که فکر می کنند تغییرات نرخ تا کنون اثر مطلوب خود را داشته است و به اندازه کافی سرعت اقتصاد را کاهش می دهد تا تورم را کاهش دهد.

کارولین راجرز، معاون رئیس بانک، گفت: افزایش نرخ‌های بهره در حال حاضر مصرف را کاهش می‌دهد، اما سیاست پولی در حال تاثیرگذاری است – کاهش تقاضا در اقتصاد و بازگرداندن تعادلی که برای بازگرداندن تورم به هدف نیاز داریم.

صاحب خانه نگران افزایش نرخ است

اگر بانک واقعاً با افزایش نرخ‌ها کار خود را انجام داده است، برای دارندگان وام مسکن مانند ادی کو خیلی زود نیست.

او و همسرش پنج سال پیش یک آپارتمان در مرکز شهر تورنتو خریدند و در آن زمان به مدت پنج سال در وام مسکن خود قفل کردند زیرا نگران عدم اطمینان بودند.

مردی جلوی اجاق گازش در آشپزخانه آپارتمانش نشان داده شده است.
ادی کو و همسرش در سال 2018 یک آپارتمان در تورنتو خریدند. وام مسکن آنها امسال برای تمدید است و آنها با این احتمال روبرو هستند که باید 800 دلار بیشتر از هر ماه پرداخت کنند. (Hugo Levesque/CBC)

اما این وام در تابستان امسال تمدید می‌شود و کو می‌گوید نرخ‌های وام مسکن به آنها پیشنهاد می‌شود که منجر به پرداخت ماهیانه تا 800 دلار بیشتر از آنچه که هر ماه پرداخت می‌کنند، می‌شود.

او در مصاحبه‌ای به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «انتظار داشتم نرخ‌ها افزایش یابد، اما سریع‌تر از آنچه انتظار داشتم بود».

کو می گوید که خانواده همه چیز را به جز نیازهای مطلق کاهش داده اند و او نگران است که این کافی نباشد.

“در حال حاضر، فقط روز به روز زندگی می کنیم، چک دستمزد به چک حقوق، و هیچ راهی برای ما برای پس انداز پول اضافی برای … صندوق روز بارانی وجود ندارد.”

کو و سایر دارندگان وام مسکن مانند او نفس راحتی می کشند که به نظر می رسد بانک با افزایش نرخ ها تمام شده است – و حتی احتمالاً به زودی کاهش نرخ را در نظر می گیرد.

اما برت هاوس، که اقتصاد را در مدرسه بازرگانی کلمبیا در شهر نیویورک تدریس می‌کند، می‌گوید که این کار زودرس است.

تماشا | تورم از تابستان گذشته کاهش یافته است:

نرخ بهره کلیدی 4.5 درصد است

بانک مرکزی کانادا با کاهش تورم، نرخ بهره کلیدی خود را روی 4.5 درصد نگه می‌دارد که این امر کمی قابل پیش‌بینی به صاحبان خانه می‌دهد.

او در مصاحبه‌ای به سی‌بی‌سی نیوز گفت: «آن‌ها برای کاهش آن‌ها عجله نخواهند کرد وقتی تورم هنوز بالاتر از هدف خود است و ما شاهد فشارهایی هستیم که از طرف واقعی اقتصاد همچنان قوی است». “این یک خیال بافی است.”

در حالی که پایین آوردن تورم به سطح دو درصدی که هدف آن است، اولویت اصلی بانک مرکزی است، هاوس می‌گوید این بانک بسیار آگاه خواهد بود که افزایش نرخ‌های اخیر چگونه بر خانوارهای کانادایی تأثیر می‌گذارد زیرا آنها وام‌های مسکن را با نرخ‌های بالاتر از خود تمدید می‌کنند. در سال داشته باشد.

هاوس گفت: “من فکر می کنم این یک نگرانی بزرگ است و این یکی از دلایلی است که نه تنها بانک کانادا تمایلی به کاهش زودهنگام ندارد، بلکه تمایلی به افزایش بیشتر نرخ ها نیز ندارد.” ما در حال حاضر شاهد تشدید شرایط اعتباری برای مشاغل کوچک هستیم و چشم انداز آسیب پذیری مالی خانوارها از این تمدید با نرخ های بهره بالاتر، قدرت مخارج موجود یا خانواده ها را کاهش می دهد.”