سیاستمدار سابق منیتوبا که آسیب مدارس مسکونی را کم اهمیت جلوه می دهد از کمیته دولتی استعفا داد

سیاستمدار سابق منیتوبا که آسیب مدارس مسکونی را کم اهمیت جلوه می دهد از کمیته دولتی استعفا داد

مردی که تأثیر مدارس مسکونی هند را کم اهمیت جلوه می دهد و نسبت به قبرهای بی نشان ابراز تردید می کند، استعفای خود را از یک قرار حامی با دولت منیتوبا ارائه کرده است.

جیم مک‌ری، وزیر دادگستری سابق منیتوبا، اوایل این ماه توسط کلوین گورتزن، وزیر دادگستری فعلی، به کمیته انتصاب استادان منصوب شد، که به انتخاب افسران قضایی برای دادگاه کینگز کمک می‌کند.

این دوره سه ساله در 10 ماه مه اجرایی شد، اما مک‌ری، که قاضی سابق شهروندی نیز هست، پس از انتقاداتی که در مورد این انتصاب توسط برخی از رهبران ملل اول مطرح شد، کناره‌گیری کرد. مطبوعات آزاد وینیپگ داستان و در مجلس قانونگذاری روز پنجشنبه توسط رهبر لیبرال داگالد لامونت.

لامونت در دوره سوال گفت: “ما از اینکه فهمیدیم این دولت PC تصمیم گرفته است فردی را منصوب کند که تاریخ مستند مدارس مسکونی را انکار می کند، شوکه شدیم، اما تعجب نکردیم.”

او مقالاتی را که توسط مک‌کری نوشته شده بود، ارائه کرد که در آن لامونت گفت که مک‌کری آسیب‌های وارده به آن مدارس را انکار می‌کند. سپس لامونت از گورتزن خواست توضیح دهد که چرا مک کری برای کمیته استادان انتخاب شد.

داگالد لامونت، رهبر لیبرال منیتوبا، از انتصاب جیم مک‌کری انتقاد کرد و از محافظه‌کاران مترقی پرسید که چگونه مک‌کری برای کمیته کارشناسی ارشد انتخاب شد. (دولت مانیتوبا)

گورتزن در پاسخ گفت که این مقالات را ندیده است، اما موضع دولت او در برابر آسیب های ناشی از مدارس مسکونی روشن است، “و ما سابقه طولانی و قوی در مورد مصالحه داریم.”

مک‌ری در ایمیلی به سی‌بی‌سی نیوز در روز پنجشنبه گفت که از نگرانی‌ها در مورد انتصابش متعجب شده است. با این حال، او گفت که احساس می کند بهترین اقدام این است که استعفا دهد.

او گفت: “دادگاه های ما باید مورد اعتماد مردم باشند که واجد شرایط هستند و باید از بالاترین سطح اطمینان در صداقت و بی طرفی خود برخوردار شوند.”

“اگر در مورد توانایی من برای بی طرف بودن سوالی وجود دارد، من عضو کمیته ای نیستم که وظیفه مهم توصیه ضابطان قضایی را انجام می دهد.”

مردی طاس با کت و شلوار می ایستد و صحبت می کند، در حالی که دیگران روی صندلی های اطراف او می نشینند.
کلوین گورتزن، وزیر دادگستری به انتقادات لامونت در روز پنجشنبه پاسخ داد. (دولت مانیتوبا)

مک‌ری گفت که او به‌تازگی شش سال را به عنوان رئیس هیئت تجدیدنظر خدمات اجتماعی به پایان رسانده است، که باعث می‌شود در نقش کمیته اصلی احساس راحتی و صلاحیت کند.

او در این ایمیل نوشت: «بسیاری از مشتریان خدمات اجتماعی از بومیان مانیتوبان هستند و تحت رهبری من، دادگاه‌های ما نیز با همه شاکیان با احترام، عزت و انصاف رفتار کردند.

مک‌ری یکی از نویسندگان مقاله‌ای در مارس 2022 در دورچستر ریویو بود که پیشنهاد می‌کرد مرکز ملی حقیقت و آشتی «نگاهی تاریک‌تر از آنچه حقایق توجیه می‌کنند به تاریخ کانادا ترویج می‌کند» و تعداد افرادی را که در مدارس مسکونی جان خود را از دست می‌دهند افزایش می‌دهد.

در ادامه پیشنهاد می‌کند که NCTR “به گمراه‌کردن عموم مردم کانادا ادامه می‌دهد و به این نکته اشاره می‌کند که نام‌های ثبت یادبود آن مرگ‌های تایید شده‌ای هستند که در مدارس مسکونی رخ داده‌اند.”

نویسنده مشترک مک‌ری در این قطعه، تام فلاناگان، استاد سابق علوم سیاسی در دانشگاه کلگری بود که در گذشته اظهارات جنجالی درباره ادعاهای بومیان زمین داشته است.

آسیب مدرسه مسکونی اغراق آمیز است: مک کری

در یک مقاله وسترن استاندارد در دسامبر 2022، مک‌ری نوشت که شواهد مربوط به مدارس مسکونی هند “از روایت وحشتناک کلی که برای چندین سال در سراسر جهان ارائه شده است، پشتیبانی نمی کند.”

این مقاله اذعان می‌کند که اعمال جنایتکارانه‌ای علیه «برخی دانش‌آموز بدبخت» صورت گرفته است و مدارس نقش تأسف‌باری در تاریخ کشور ما داشته‌اند، اما این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا باید اغراق کرد و داستان‌هایی گفت که تاریخ را زشت‌تر از آنچه هست می‌سازد. ؟”

او مدعی است که کودکان بسیار کمتری نسبت به آنچه که مردم تصور می‌کنند در مدارس مسکونی تحصیل می‌کنند.

اخیراً، در مارس 2023، در مقاله استاندارد وسترن دیگری، مک‌ری حقیقت پشت داستان‌های مدارس مسکونی را زیر سوال برد.

او می‌نویسد: «حتی اگر با دقت و پنهانی درباره برخی از داستان‌های مضحک که می‌شنویم شک کنیم، باید در مورد آن سکوت کنیم، از ترس اینکه نتوانیم حساسیت‌های کسی را آزار دهیم و با زیر سوال بردن داستان‌های تایید نشده متهم به انکار نسل‌کشی شویم.»

سی‌بی‌سی نیوز از استان پرسیده است که چگونه مک‌کری برای انتصاب استاد بازرسی شد و چگونه اظهارات گذشته او نادیده گرفته شد. هنوز پاسخی ارائه نشده است.

تنها چیزی که استان گفته است این است که استعفای مک کری پذیرفته شده است.

CBC News با تعدادی از سازمان های First Nations تماس گرفته است، اما هنوز پاسخی از بسیاری از آنها دریافت نکرده است.

سخنگوی Manitoba Keewatinowi Okimakanak، یک سازمان حمایتی که نماینده 26 ملت اول در شمال مانیتوبا است، گفت که آنها اظهار نظری نخواهند کرد.

این اولین بار نیست که دولت محافظه کار مترقی درگیر بحث و جدل پیرامون مدارس مسکونی می شود.

در ژوئیه 2021، نمایندگان ملل اول در پله های جلوی ساختمان قانونگذاری ایستادند و حزب و نخست وزیر وقت، برایان پالیستر را به “تلاش عمدی برای تحریف تاریخ مردمان بومی در مورد سیاست نسل کشی در مدارس مسکونی” متهم کردند.

در طی یک راهپیمایی روز کانادا در وینیپگ در اوایل همان ماه، به دنبال اخباری مبنی بر کشف قبرهای بدون علامت در مدارس مسکونی سابق در کانادا، مجسمه‌های ملکه ویکتوریا و ملکه الیزابت به دلایل قانونگذار پایین کشیده شدند.

پالیستر بعداً این اقدامات را محکوم کرد و نظراتی ارائه کرد که نشان می‌داد استعمار کانادا با نیت خیر انجام شده است.

او گفت: مردمی که به کانادا آمدند “اینجا نیامدند که چیزی را خراب کنند. آنها آمده بودند تا بسازند. آنها آمده بودند تا بهتر بسازند.”

اظهارات او باعث استعفای وزیر روابط بومی و شمال خود، آیلین کلارک، و همچنین دو مرد بومی که در هیئت های توسعه اقتصادی مانیتوبا خدمت می کردند، شد.

در عرض 10 دقیقه پس از انتصاب، آلن لاگیمودیر، جانشین کلارک، به خبرنگاران گفت افرادی که مدارس مسکونی را اداره می کردند معتقد بودند “آنها کار درست را انجام می دهند.”

او گفت که این سیستم “طراحی شده است تا کودکان بومی را بپذیرد و مهارت ها و توانایی هایی را به آنها بدهد که برای جا افتادن در جامعه در حین حرکت به جلو.”