هزاران کارمند دولتی فدرال در سراسر کشور دست به اعتصاب زدند

بیش از 155000 کارمند دولتی فدرال روز چهارشنبه پس از اینکه دولت فدرال و اتحادیه خدمات عمومی کانادا (PSAC) نتوانستند قبل از ضرب‌الاجل عصر سه‌شنبه به توافق برسند، دست به اعتصاب خواهند زد.

این اعلامیه پس از آن صورت می گیرد که هفته گذشته دو گروه چانه زنی که بخش قابل توجهی از نیروی کار دولت را نمایندگی می کنند، وارد اعتصاب قانونی شدند.

کریس آیلوارد، رئیس ملی PSAC در یک کنفرانس خبری عصر روز سه شنبه گفت که اعتصاب از ساعت 12:01 صبح چهارشنبه به وقت شرقی آغاز خواهد شد.

او گفت: “ما هنوز فاصله زیادی داریم، اما روی میز می مانیم زیرا هنوز امیدوار هستیم و هدف ما هنوز دستیابی به یک توافق آزمایشی است.”

اعضای ما آماده مبارزه برای یک توافق جمعی خوب، شایسته و عادلانه هستند.»

وی گفت که اعضای اتحادیه تا صبح چهارشنبه در صفوف اعتراض خواهند بود. PSAC در یک بیانیه خبری روز سه شنبه گفت که خطوط پیکت در بیش از 250 مکان در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد.

آیلوارد گفت که جزئیات آنچه را که در میز مذاکره مطرح می شود فاش نمی کند، اما گفت که اتحادیه تا زمانی که به مسائل کلیدی خود رسیدگی نشود، در اعتصاب باقی خواهد ماند.

در یک خبر سه شنبه شب، دبیرخانه هیئت خزانه داری کانادا گفت که “هر کاری که در توان داشته باشد” برای دستیابی به توافق انجام داده است.

در این بیانیه آمده است: «دولت یک پیشنهاد منصفانه و رقابتی به PSAC ارائه کرده و به تمام خواسته‌های آن‌ها پاسخ داده است». اگرچه یک توافق رقابتی روی میز وجود دارد، PSAC همچنان بر خواسته‌هایی که غیرقابل استطاعت است و به شدت بر توانایی دولت برای ارائه خدمات به کانادایی‌ها تأثیر می‌گذارد، پافشاری می‌کند.»

دولت فدرال همچنین پس از اعلام اعتصاب روز سه شنبه یک سری پیش زمینه را منتشر کرد، از جمله یکی از آنها که موضع چانه زنی خود را مشخص می کند.

اظهارنامه مالیاتی، گذرنامه

بیش از 120000 کارمند تحت PSAC چهارشنبه گذشته وارد موقعیت اعتصاب قانونی شد و حدود 35000 مورد دیگر جمعه گذشته به آنها پیوست، تعداد کل کارمندان دولتی فدرال که توسط PSAC با دستور اعتصاب نمایندگی می شوند به بیش از 155000 نفر می رسد.

گروه اول که توسط PSAC به عنوان گروه هیئت خزانه داری نامگذاری شده است، شامل کارگرانی است که در بیش از 20 بخش و آژانس پراکنده شده اند.

گروه دوم، که توسط PSAC و جزء فرعی آن، اتحادیه کارکنان مالیات، نمایندگی می شود، شامل حدود 35000 کارگر آژانس درآمد کانادا (CRA) است.

از این تعداد، حدود 47000 کارگر ضروری تلقی می‌شوند و اگرچه در موقعیت اعتصاب قانونی قرار دارند، اما همچنان به کار خود گزارش می‌دهند. دولت خدمات ضروری را به عنوان خدماتی که برای ایمنی یا امنیت عموم یا بخشی از مردم در هر زمان لازم است تعریف می کند.

رهبری PSAC روز دوشنبه گفت تمام کارگرانی که در موقعیت اعتصاب قانونی قرار دارند، اگر اتحادیه تا ساعت 9 بعد از ظهر سه شنبه به وقت شرقی به توافقی با دولت فدرال نرسد، چهارشنبه اعتصاب خواهند کرد.

یک اعتصاب می تواند بر طیفی از خدمات، از جمله پردازش اظهارنامه مالیات بر درآمد و گذرنامه تأثیر بگذارد. دولت فدرال فهرستی از 23 اداره و سازمانی را تهیه کرد که تحت تأثیر اعتصاب قرار خواهند گرفت.

کارگران و خدمات درگیر

مذاکرات بین دولت فدرال و PSAC در ژوئن 2021 آغاز شد، اما اتحادیه گفت که دو طرف در می 2022 به بن بست رسیدند.

در ژانویه، PSAC به دلیل اختلاف نظر با وزارتخانه در مورد افزایش دستمزد پیشنهادی که با نرخ تورم پیشی می‌گیرد، آرای اعتصابی را برای گروه هیئت خزانه‌داری اعلام کرد.

رای اعتصاب برای این گروه از 22 فوریه تا 11 آوریل انجام شد، در حالی که رای اعتصاب برای گروه CRA از 31 ژانویه تا هفته گذشته برگزار شد. اتحادیه تعداد اعضا را به نفع خود اعلام نکرد، اما آیلوارد چهارشنبه گذشته گفت که “اکثریت قاطع” به دستور اعتصاب رای دادند.

دولت فدرال گفته است که به دنبال “توافقنامه هایی است که برای کارمندان دولتی منصفانه و برای مالیات دهندگان منطقی باشد” و روز دوشنبه افزود که پیشنهاد خوبی روی میز دارد.

آیلوارد گفت چهارشنبه گذشته اکثر اعضا بین 40000 تا 65000 دلار در سال درآمد دارند و با هزینه های بالای زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

آخرین پیشنهاد دستمزد عمومی اتحادیه 4.5 درصد برای سال های 2021، 2022 و 2023 بود. هیئت خزانه داری آخرین پیشنهادی را برای افزایش 9 درصدی دستمزدها طی سه سال به اشتراک گذاشت که در مجموع می گوید منعکس کننده توصیه های کمیسیون منافع عمومی شخص ثالث است. .