فروشنده داپر وینیپگ دزدی طلا در سال 1966 را طراحی کرد، بزرگترین سرقت کانادا تا آوریل در تورنتو

از همه نظر، کن لیشمن از وینیپگ، مردی باهوش و لذت بخش بود، جذابی با لباس شیک که لبخند همیشه حاضرش با سبیل های مرتبی پوشیده شده بود.

با ضریب هوشی 146، او همچنین دارای یک ذهن با استعداد بود. او این ویژگی‌ها را برای سرقت از بانک‌ها، فرار از زندان و انجام آنچه در آن زمان بزرگترین سرقت طلا در کانادا بود، ترکیب کرد.

نقشه ای که توسط فروشنده ظروف پخت و پز از کیلدونان شمالی طراحی شده بود، 12 شمش طلا به ارزش 383000 دلار را در فرودگاه وینیپگ در 1 مارس 1966 رهگیری کرد. در آن زمان طلا 35 دلار در هر اونس بود، اما امروز به 2000 دلار رسیده است که اگر اکنون به سرقت رفته باشد، غارت به ارزش نزدیک به 20 میلیون دلار می رسد. .

“این یک زمان هیجان انگیز برای همه در داخل شهر بود.… [It] لری دانمال، که پدرش، گروهبان جورج دانمال، تحقیقات پلیس را رهبری می کرد، گفت: در آن زمان در هر کجای دنیا بسیار غیرعادی بود.

مورخ محلی کریستین کسیدی که در وبلاگی آنلاین درباره لیشمن نوشت، برای بسیاری از مردم، لیشمن یک ضدقهرمان برای تشویق بود.

صفحه اول روزنامه سیاه و سفید.  نام Winnipeg Tribune در بالای سرصفحه اصلی قرار دارد در حالی که سرفصل ها از ربوده شدن 383000 دلار طلا خبر می دهند.
صفحه اول وینیپگ تریبون این خبر را یک روز پس از سرقت مارس 1966 در فرودگاه وینیپگ منتشر می کند. (مجموعه وینیپگ تریبون/آرشیو دانشگاه مانیتوبا)

کسیدی در مصاحبه ای گفت: “این یک قتل نبود. مردم صدمه ای ندیدند. من فکر می کنم این یکی از چیزهایی بود که به او کمک کرد تا کمی به یک قهرمان مردمی تبدیل شود.”

او آن را به مرد می چسباند. او پیرزن های کوچک را نگه نمی داشت یا مردم را کتک نمی زد و پول آنها را می دزدید.

جورج دانمال در طرف دیگر قضیه بود و حتی کلاهش را نوک زد.

لری در مصاحبه ای گفت: «این فقط یک عملیات ماهرانه برنامه ریزی و اجرا شده بود.

“وقتی برخی از فعالیت های مجرمانه به درستی و بدون خشونت انجام می شود، فضایی برای گفتن وجود دارد، خوب این کاملاً برنامه بود. و پدرم مطمئناً از یک طرح خوب قدردانی کرد.”

تا هفته گذشته بی نظیر بود.

طلا و سایر اقلام ارزشمند به ارزش حدود 20 میلیون دلار در 17 آوریل از یک مرکز نگهداری در فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو گرفته شد. هیچ دستگیری صورت نگرفته است.

دزدی شبیه الگوی لیشمن است، اما او مظنون نیست – او در دسامبر 1979 در یک سانحه هوایی در شمال بیابان انتاریو درگذشت.

این یک پایان تاریک بود که کتاب شروعی مشابه را به پایان رساند. لیشمن که در سال 1931 به دنیا آمد، در خانه‌های پرورش‌دهی جابه‌جا شد، سپس توسط کودکان کمک از خانه‌ای بدسرپرست گرفته شد.

در 18 سالگی با الوا شیلدز ازدواج کرد و خانواده ای را تشکیل داد که به هفت فرزند رسید و در یک شرکت مکانیکی که به ساختمان ها خدمات می داد کار کرد.

او از برخی از مشاغلی که در آن کار تعمیر انجام می داد، دزدی می کرد و پس از ساعت ها برای نفوذ به داخل برمی گشت.

کسیدی گفت که لیشمن همه چیز را از رادیو گرفته تا یخچال، اجاق گاز و کل اتاق خواب دزدید.

او اقلام بزرگ را با ظاهر شدن به عنوان کارمند کسب و کار و تماس با شرکت های حمل و نقل برای تحویل گرفتن و تحویل آنها جابه جا کرد. یک شب اعزام کننده مشکوک با پلیس تماس گرفت و لیشمن سه ماه در زندان گذراند.

مردی با کت زمستانی و فدورا در کنار یک هواپیمای کوچک ایستاده است.
کن لیشمن در دهه 1970 در کنار یک هواپیمای تک موتوره ژست می گیرد، در حالی که در دریاچه قرمز، اونت زندگی می کند. (آرشیو فرانک چالمرز/دانشگاه منیتوبا)

اما او را منصرف نکرد. بلکه جنایات او بالا گرفت.

او پرواز با هواپیماهای کوچک را آموخت و برای تعمیر ماشین آلات از جوامع روستایی بازدید کرد. او یک ماشین دو نفره دست دوم خرید و به نظر می رسید که خانواده با خانه ای زیبا در ریور هایتس، ماشین نو، کمد لباس خوب و هواپیما، وضعیت خوبی دارند.

با این حال، نما با جنایت آراسته شده بود. در دسامبر 1957، لیشمن به تورنتو رفت و از بانکی به ارزش 10000 دلار غارت کرد، که در تمام مدت جذابیتی داشت، که باعث شد او لقب جنتلمن راهزن را به خود اختصاص دهد.

بازدید مجدد در مارس 1958 کمتر موفقیت آمیز بود. او زمین خورد و تا رسیدن پلیس بازداشت شد. او 12 سال زندان برای دو سرقت و یک نام مستعار جدید دریافت کرد: راهزن پرنده.

الوا در کنار لیشمن ایستاد و در گزارش های روزنامه او را “یک شوهر و پدر عالی و یک پسر فوق العاده” خواند. او یک مغازه کادویی در خیابان پرتیج باز کرد تا در زمانی که شوهرش در حال خدمت بود، از خانواده حمایت کند.

لیشمن که به عنوان یک زندانی نمونه توصیف شده بود، پس از 3 سال و نیم آزاد شد. یک شغل جدید در فروش ظروف آشپزی و یک خانه جدید در شمال کیلدونان ظاهر شد که او را در مسیر جدیدی قرار داد.

اما روش های قدیمی او مانند یک وسواس به هم چسبیده بود.

یک خانواده هشت نفره، از جمله یک کودک نوپا در کالسکه هلی، به دوربین لبخند می زنند.  عکس رنگی است اما کمی تار است.
خانواده لیشمن در عکسی از یک مستند دیده می شود. (تله فیلم کانادا)

او کشف کرد که یک شرکت هواپیمایی کوچک مرتباً از معادن طلا در Red Lake، اونت به وینیپگ پرواز می کند. این هواپیما آجرهای طلایی را حمل می‌کرد که به خدمه ایر کانادا فرستاده شد و سپس با پرواز به ضرابخانه سلطنتی کانادا در اتاوا فرستاده شد.

لیشمن چهار همدست را جمع کرد و نقشه ای کشید. آن‌ها روپوش‌ها و پارک‌هایی شبیه به ایر کانادا را محکم کردند و روی لوگوی شرکت هواپیمایی شابلون کردند.

هنگامی که یک هواپیما در غروب 1 مارس 1966 از معدن وارد شد، تیم لیشمن یک ون باری ایر کانادا را دزدید و برای ملاقات با آن به سمت آسفالت رفت. آنها یک بارنامه ساختگی ارائه کردند، طلاها را بار کردند و حرکت کردند.

آنها ون را حدود یک کیلومتر دورتر انداختند و آجرها را به وسیله نقلیه دیگری منتقل کردند. آنها قصد داشتند آنها را در یک حیاط مزرعه پنهان کنند، اما یک کولاک قریب الوقوع مانع از آن شد، بنابراین آنها را در خانه هری بکلین، وکیل شهری و شریک اصلی دزدی لیشمن، پیاده کردند.

دانمال گفت که کولاک همچنین تحقیقات را پیچیده کرد و رد و شواهد دیگر را پاک کرد.

مردی طاس با موهای خاکستری و کت و شلوار پوشیده، چمباتمه زده و با چندین آجر مستطیل شکل طلایی ژست گرفته است.
جورج مالتبی، رئیس اداره پلیس سنت جیمز، با تعدادی از آجرهای طلای بازیابی شده، که هر کدام در جعبه خود بودند، عکس می گیرد. (بایگانی دانشگاه مانیتوبا)

در یک داستان وینیپگ تریبون در سال 1978، لیشمن گفت که می‌خواهد طلا را برای چند سال ذخیره کند، اما دیگران می‌خواستند فورا پول دریافت کنند. بنابراین او و بکلین تصمیم گرفتند آن را به خارج از کشور بفروشند.

آنها یک تکه را با یک اره برقی بریدند و لیشمن در 7 مارس سوار قطاری به ونکوور شد، جایی که قرار بود پروازی به هنگ کنگ بگیرد.

اما RCMP در فرودگاه منتظر بودند.

در طول سفر دو روزه لیشمن با قطار، محققان در وینیپگ ون بار رها شده و یک اثر انگشت را پیدا کردند. آنها همچنین ماشین او را در فرودگاه پیدا کردند و در آن یک دفترچه یادداشت با تورفتگی‌هایی که با کمی سایه روشن، نام بکلین را نشان می‌داد.

Det.-Sgt. پسرش گفت که دانمال از دفتر وکالت بکلین بازدید کرد و در حالی که آنها صحبت می کردند با قدم زدن در دفتر قدم می زد.

لری دانمال گفت: “او متوجه کیفی شد که در کنار میز آقای بکلین نشسته بود و به نوعی آن را با پایش فشار داد و بلافاصله متوجه شد که بسیار سنگین است.”

“او آن را باز کرد و داخل آن بخش بزرگی از یک شمش طلا بود. و در آن لحظه جهان تغییر کرد.”

دو عکس در کنار هم هستند.  در سمت چپ نمای پهلوی مردی طاس با سبیل نازک دیده می شود.  در سمت راست همان مرد از نمای جلو دیده می شود.  علامتی با حروف و اعداد در مرکز پایین کادر قرار دارد.
کن لیشمن در یک عکس از مارس 1966 دیده می شود. در آن زمان، سنت جیمز یک شهرداری جداگانه بود، هنوز با وینیپگ ادغام نشده بود. فرودگاه در آن حوزه قضایی بود، بنابراین پلیس سنت جیمز تحقیقات را رهبری کرد. (بایگانی دانشگاه مانیتوبا)

طلای دیگر از خانه بکلین، برخی در زیرزمین او در انجماد عمیق، زیر صفحات گوشت گوزن، برخی بیرون، زیر برف به دست آمد.

در مصاحبه تریبون در سال 1978، لیشمن گفت که قبل از اینکه RCMP او را بازداشت کند، قطعه طلای خود را رها کرد. او هرگز نفهمید که چرا بکلین بقیه آن را در کیف نگه داشته است.

او گفت: “برنامه این بود که او آن قطعه را به فریزر برگرداند. احمقانه بود.”

طلاهای کشف شده به طور موقت در یک سلول قفل شده پلیس که توسط یک افسر محافظت می شد، قبل از انتقال به صندوق بانک نگهداری می شد. این، احتمالاً بیشتر از تحقیقات، باعث استرس برای گروهبان شد. دانمال

لری دانمال گفت: “او دوست داشت آن را برگرداند، اما این بدترین کابوس او بود که آن را در آنجا ببیند، زیرا اگر اتفاقی برایش بیفتد، وای. من فکر می کنم وقتی آن را جابه جا می کردند، خیلی راحت می خوابید.” و اضافه کرد که پدرش او را برد. به ایستگاه برای دیدن شمش.

“شگفت آور است. من هرگز سایت آن طلا را فراموش نخواهم کرد.”

دو مرد شیک پوش در عکس سیاه و سفیدی از روزنامه کنار هم راه می روند.  هر دو فدورا می پوشند.  یکی با کت و شلوار و دیگری با ژاکت و شلوار.
کن لیشمن در سال 1966 توسط پلیس از ایندیانا به وینیپگ اسکورت می شود. لیشمن از زندان فرار کرد، یک هواپیما را دزدید و از مرز عبور کرد، سپس در مزرعه یک کشاورز در خارج از گری، هند فرود آمد. (مجموعه وینیپگ تریبون/آرشیو دانشگاه مانیتوبا)

لیشمن و خدمه‌اش داخل یک سلول را نیز دیدند، اما این آخرین ماجراجویی او نبود. او دو فرار از زندان را رهبری کرد، از جمله یکی در سپتامبر 1966، که در آن یک ماشین و سپس یک هواپیما را نیز دزدید. او و سه فراری تا بیرون از گری، ایندیانا پرواز کردند.

آن‌ها در یک بار در آن شب آزادی خود را جشن می‌گرفتند که شخصی که از پول کانادایی‌شان خبر داد، آنها را از روی گزارش‌های تلویزیونی شناخت. طولی نکشید که آنها در یک هواپیما، در بازداشتگاه RCMP، به منیتوبا بازگشتند.

به لیشمن 15 سال زندان داده شد اما پس از 8 سال از آزادی مشروط آزاد شد، سپس خانواده را برای شروعی تازه به دریاچه قرمز نقل مکان کرد.

او شغلی به عنوان خلبان بوش پیدا کرد و الوا یک فروشگاه هدیه باز کرد. آنها در آنجا مورد استقبال قرار گرفتند – لیشمن حتی به عنوان رئیس اتاق بازرگانی انتخاب شد.

سه نفر در یک عکس سیاه و سفید دیده می شوند.  مردی خندان و طاس با کت و شلوار و کراوات، در سمت چپ، یک زن جوان در وسط با موهای بلند، و یک زن مسن در سمت راست با موهای موج دار.
کن لیشمن و همسرش الوا در سمت راست، برخی از اقلام را برای فروش در فروشگاهشان، Trading Post، در Red Lake، Ont.، در سال 1978 به مشتری نشان می دهند. (آرشیو فرانک چالمرز/دانشگاه منیتوبا)

کسیدی محبوبیت خود را به دلیل این واقعیت می داند که مردم می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.

او گفت: “کسانی که کتاب می‌خواندند یا تماشا می‌کردند، شغل‌های مشابهی داشتند، و او خانواده بزرگی را تشکیل می‌داد، مانند اکثر مردم در دهه‌های 50 و 60. او آقای روزمره بود.”

“من هم فکر می کنم، مردم به نوعی به او ریشه می دادند، زیرا او شانس وحشتناکی داشت، او همیشه دستگیر می شد. بنابراین او به نوعی جنایتکار مشهور تبدیل شد که ما واقعاً در تاریخ کانادا چنین چیزی نداریم.”

در دریاچه قرمز، لیشمن همچنین شروع به انتقال مردم از جوامع دورافتاده به بیمارستان در خلیج تاندر کرد. آن پرواز سرنوشت ساز سال 1979 یک بیمار و دستیار پزشکی را حمل می کرد.

لاشه هواپیما و اجساد آنها تا بهار کشف نشد.

اما جسد لیشمن جایی نبود – فقط یک کیف پول و تکه‌های لباس. تحقیقات بعداً به این نتیجه رسید که احتمالاً توسط گرگ ها گرفته شده است و او در سن 48 سالگی به طور قانونی مرده اعلام شد.

در مورد طلایی که او بیش از یک دهه پیش از میلاد در سال قبل از میلاد فرو ریخت؟ هرگز پیدا نشد.