طبق گزارش، آینده کشاورزی کانادا با مشکل مواجه خواهد شد مگر اینکه 30000 مهاجر شکاف کشاورزان بازنشسته را پر کنند.

در حالی که ریحان خان 160 هکتار زمین گل آلود و نیمه پوشیده از برف خود را بررسی می کند، فرصت طلایی – و قرمز – را می بیند.

پدر دو فرزند که در نزدیکی یورکتون، ساسک کشاورزی می‌کند، می‌گوید: “سال اول، جو را بذر انداختم. سپس در سال 2022، گندم بود. امسال، عدس قرمز است.”

خان در سال 2018 پاکستان را ترک کرد تا فرزندانش بتوانند در کانادا به مدرسه بروند.

او از مزرعه خانوادگی خود و فعالیت 20 ساله خود در کشاورزی خداحافظی کرد و به کشاورزان در زمینه مصرف مواد شیمیایی و کودها مشاوره داد.

ورود به بخش ag کانادا حرکت طبیعی بود، اما خان به سایر مهاجران هشدار می دهد که این کار آسانی نیست.

“باید حمایت محلی وجود داشته باشد. سپس [immigrants] می تواند کشاورزی موفقی باشد.”

محققان می گویند که کانادا به 30000 مهاجر جدید مانند خان نیاز دارد تا یا مزارع خود را راه اندازی کنند یا مزارع موجود را تصاحب کنند تا از بحران کار در آینده در صنعت کشاورزی جلوگیری کنند. با این حال، برخی نگران هستند که برنامه های فعلی برای جذب یا حمایت از آن نیروی کار تنظیم نشده اند.

40 درصد از کشاورزان تا سال 2033 بازنشسته می شوند: گزارش

طبق گزارش اخیر RBC، انتظار می‌رود حدود 40 درصد از کشاورزان کانادایی ظرف 10 سال آینده بازنشسته شوند، در حالی که 66 درصد از کشاورزان برنامه جانشینی ندارند.

در همان زمان، محققان انتظار دارند صنعت کشاورزی 24000 کارگر مزرعه، مهدکودک و گلخانه کاهش یابد.

برای پر کردن این شکاف، این گزارش به کانادا پیشنهاد می‌کند که برنامه‌های مهاجرتی خود را به‌روزرسانی کند تا به طور خاص 30000 تازه وارد را جذب کند. این گزارش بیان می‌کند که یک راه‌حل، ایجاد یک فرآیند فدرال برای کارگران خارجی موقت با تجربه (TFW) برای دریافت وضعیت اقامت دائم است.

عکسی که توسط هواپیمای بدون سرنشین از باغی گرفته شده است کارگران مهاجر را در حال هرس درختان نشان می دهد.
کارگران مهاجر درختان میوه را در Pereaux، NS، هرس می کنند (اندرو وان/ مطبوعات کانادا)

ایوان فریزر، یکی از نویسندگان گزارش و مدیر مؤسسه غذایی آرل در دانشگاه گوئلف، جایی که او استاد جغرافیا است، گفت: برنامه TFW فقط “سطح کمبود نیروی کار را خراش می دهد.”

او گفت: “ما همچنین در مورد اشکال کاملاً جدید کشاورزی مانند انفجار صنعت گلخانه ای … و ظهور بخش کشاورزی عمودی صحبت می کنیم.”

“اینها عملیات در تمام طول سال هستند… بنابراین خود تصور یک کارگر مهاجر موقت که صرفاً برای فصل رشد وارد می شود، واقعاً منطقی نیست.”

آزمایشی مهاجرت متمرکز بر Ag در ماه می به پایان می رسد

در سال 2020، کانادا یک برنامه آزمایشی مهاجرت ویژه کشاورزی را آغاز کرد که به منظور ایجاد مسیری برای اقامت دائم برای کارگران غیر فصلی با تجربه طراحی شده بود، اما قرار است در ماه مه به پایان برسد.

اتاوا می گوید تا فوریه 2023، بیش از 1500 نفر از طریق این برنامه پذیرفته شده اند. این خلبان برای جابجایی 2750 نفر طراحی شده بود.

وزیر مهاجرت شان فریزر به دلیل سفر در دسترس نبود برای مصاحبه.

یکی از سخنگویان وزارتخانه در ایمیلی به CBC گفت که آنها در حال ارزیابی خلبان “و تمدید احتمالی پس از انقضای برنامه ریزی شده آن هستند.”

این سخنگو گفت که دادن اقامت دائم به مهاجران “راه حل کمبود نیروی کار نیست.”

او نوشت: «این تازه واردان تنها در صورتی در این بخش باقی می‌مانند، مانند سایر ساکنان دائمی و شهروندان کانادایی، در صورتی که دستمزد رقابتی، شرایط کاری خوب و چشم‌انداز بلندمدت برای خود و خانواده‌شان ارائه دهد.»

این گزارش همچنین پیشنهاد می‌کند که کانادا به دنبال کشاورزانی در کشورهایی مانند هلند و نیوزیلند باشد که در صورت رعایت نکردن قوانین سخت‌گیرانه تغییرات آب و هوایی که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تنظیم می‌کنند، مجبور به کوچک‌سازی یا تعطیلی آن‌ها شوند.

پشتیبانی مورد نیاز در طول فرآیند

موانع دیگری برای کشاورزان با تجربه ای که می خواهند در کانادا شروع به کار کنند وجود دارد. به عنوان مثال، قیمت زمین های کشاورزی طی پنج سال بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

به گفته راجین گیل، متخصص در املاک مزرعه در Abbotsford، BC، در بسیاری از مناطق، بودجه 1 میلیون دلاری ممکن است یک مزرعه کوچک را پوشش ندهد.

“من فکر می کنم اختلاف زیادی بین قیمت و قیمت وجود دارد [newcomers] گیل گفت.

ما تماس‌های زیادی از سوی افرادی دریافت می‌کنیم که مشتاق شروع کار هستند. آنها افرادی هستند که می‌خواهید مزرعه‌ها را باز کنند، زیرا آنها پرشور هستند. اما این شکاف بین چیزی که می‌توانند از عهده آن برآیند و چیزی که برای آن می‌روند وجود دارد.”

ساسکاچوان ارزان ترین قیمت هر هکتار را در کانادا دارد. خان گفت که از زمانی که زمین خود را در سال 2021 خریده 223000 دلار روی زمین سرمایه گذاری کرده است. او گفت که در زمان خرید به اندازه کافی خوش شانس بوده است، زیرا از آن زمان قیمت ها افزایش یافته است.

او گفت که فراتر از پول، حمایت وجود ندارد.

او گفت: “متاسفانه، در همان ابتدا، نمی توانستم اطلاعات زیادی پیدا کنم. اما اکنون می دانم چگونه چیزی بخرم، از کجا بخرم … غلات را از کجا بفروشم. با گذشت زمان، این را به دست آوردم.”

ریحان خان در یک روز آفتابی روی نردبان منتهی به کابین تراکتور جان دیر ایستاده است.
عملیات خان برای تضمین خرید ماشین آلات بسیار کوچک است. او متوجه شد که همسایه‌ها به او اجازه دادند ماشین‌هایشان را اجاره کند و به او آموزش دادند تا از آنها استفاده کند. (ارائه شده توسط ریحان خان)

خان برای یافتن زمینی مقرون به صرفه و حاصلخیز در محدوده قیمتی خود در نزدیکی رجینا، جایی که خانواده‌اش در آنجا مستقر شدند، تلاش کرد. او زمینی در نزدیکی یورکتون خرید و مکانی را در آنجا اجاره کرد تا بتواند در نزدیکی مزرعه بماند.

او گفت که مزرعه 160 هکتاری خان در مقایسه با بسیاری از عملیات ها در ساسکاچوان، نسبتا کوچک است، که یافتن شرکتی را که مایل به اجاره ماشین آلات باشد دشوار می کند. خوشبختانه، یک خانواده همسایه پیشنهاد اجاره ماشین های خود را دادند – حتی به او نشان دادند که چگونه از آن استفاده کند.

خان گفت: “آنها اکنون بیشتر شبیه دوستان خانوادگی هستند.”

خان می‌خواهد ببیند که کارمندان دولت از تازه واردان با اطلاعات اولیه در مورد همه چیز، از اجاره ماشین‌آلات گرفته تا نکاتی در مورد فروش محصول، حمایت می‌کنند.

همه این موارد باید نه تنها برای مهاجران، بلکه برای سازمان دولتی که می‌خواهد کشاورزان را به اشغال و تصرف این زمین‌ها وارد کند، در نظر گرفته شود.»

کمبود نیروی کار بر هزینه های مواد غذایی تأثیر می گذارد

یک بحران کارگری مانند آنچه که پیش‌بینی شده بود می‌تواند کانادایی‌ها را مجبور کند که بیشتر در فروشگاه‌های مواد غذایی خرج کنند.

هدر بروس، رئیس بخش علوم تغذیه غذایی کشاورزی در دانشگاه آلبرتا، گفت که کووید-19 طعم آینده ممکن است.

او گفت: “ما شاهد کاهش قابل توجهی در توانایی فرآوری گوشت بودیم. همچنین با به خطر افتادن برداشت محصول، کمبود مواد غذایی برای غذاها داشتیم. همه این موارد می تواند به ناامنی غذایی، افزایش قیمت ها، خالی بودن قفسه های مواد غذایی در خرده فروشی ها کمک کند.”

سیاست‌های مهاجرتی ما از امنیت غذایی ما حمایت می‌کند و به شرکت‌های ما این امکان را می‌دهد که نه تنها از نظر توانایی خود در تامین غذا، بلکه همچنین برای تامین مواد غذایی با قیمت مناسب رقابت کنند.

شخصی در بخش محصولات یک سوپرمارکت خرید می کند.
به گفته کارشناسان، قیمت مواد غذایی در سال گذشته به سرعت در حال افزایش بوده است و به گفته کارشناسان، کمبود نیروی کار در بخش کشاورزی کانادا می تواند این مشکل را بدتر کند. (پاتریک دویل/رویترز)

سرمایه گذاری روی فناوری و مردم

این گزارش پیشنهاد می‌کند که کشاورزان فعلی سهم خود را برای جلوگیری از بحران نیروی کار، با خودکارسازی عملیات انجام دهند تا افراد کمتری برای کار در مزرعه نیاز داشته باشند.

استیون دونالد در آن است.

این کشاورز 43 ساله غلات و دام در این نزدیکی گفت: ما پول زیادی را صرف فناوری هایی مانند هدایت خودکار، نقشه برداری GIS و کاشت های هوایی کرده ایم که می توانند نسخه های کامل را بدون اینکه اپراتور به طور دستی به او بگوید چه کاری انجام دهد، اجرا کند. موسومین، ساسک.

در تابستان امسال، دونالد همچنین در حال ارتقاء پاک کننده غلات خود است، دستگاهی که دانه ها را بر اساس وزن و اندازه مرتب می کند، بنابراین می تواند 24/7 بدون نظارت کار کند.

او گفت: “اما در عین حال، برای مدیریت صحیح یک عملیات – انجام تمام علف‌های هرز و زمان‌بندی بذر – مدیریت آن به تعداد هکتارها برای هر نفر خلاصه می‌شود.”

تماشا | کمبود کارگران مزرعه در حال افزایش است:

گزارش: کمبود شدید نیروی کار در صنعت کشاورزی کانادا وجود دارد

یک گزارش اخیر می گوید که کانادا باید از 30000 مهاجر برای جبران کمبود نیروی کار و نرخ سریع کشاورزان بازنشسته استقبال کند، اما برای تازه واردانی که به دنبال کشاورزی در کانادا هستند چالش هایی وجود دارد.

به همین دلیل است که دونالد تابستان امسال یک کارگر خارجی موقت استخدام می کند. برای اولین بار در تاریخ مزرعه خانوادگی خود، او نمی تواند کمک محلی و مداوم پیدا کند.

او گفت: “آب و هوا 100 درصد کار ما را تعیین می کند. گاهی اوقات ما یک پنجره بسیار باریک برای گذاشتن یا برداشتن محصول داریم.”

“وقتی بحران شروع می شود و ما مجبور می شویم هکتارهای زیادی را در یک زمان کوتاه بگذاریم، آن موقع است که به کمک اضافی نیاز داریم. و دریافت این کمک سخت تر و سخت تر می شود.”

مردی 40 ساله در یک روز آفتابی در کنار نوجوانی ایستاده و به دوربین نگاه می کند.  آنها هودهای همسان با آرم مزرعه خانوادگی روی سینه می پوشند.
استیون دونالد و پسرش الکس در نزدیکی پاک کننده غلات در مزرعه خانوادگی خود در نزدیکی یورکتون، ساسک ایستاده اند. (کرک فریزر/سی‌بی‌سی)