تحقیقات برای موزس بیور، هنرمند Oji-Cree، 6 سال پس از مرگ در حین بازداشت آغاز می شود.

تحقیقات طولانی مدت و با تاخیر در مورد مرگ یک هنرمند از یک ملت دورافتاده در شمال غربی انتاریو صبح روز دوشنبه در خلیج تاندر آغاز شد.

موزس (امیک) بیور، 56 ساله، در 13 فوریه 2017 در مرکز علوم بهداشت منطقه ای Thunder Bay درگذشت. او از زندان منطقه Thunder Bay به بیمارستان منتقل شد، جایی که او را در یک سلول بی‌تاب کرد.

بیش از شش سال بعد، خانواده بیور با شرایط پیرامون مرگ او از جمله چگونگی و چرایی مرگ او آشنا خواهند شد. این تحقیق برای اولین بار در سال 2019 برنامه ریزی شده بود، اما بارها به تعویق افتاده بود.

جلسه افتتاحیه روز دوشنبه کمتر از 90 دقیقه به طول انجامید پس از اینکه در جلسه گفته شد شاهدان در دسترس نیستند.

تحقیقات برای افرادی که در بازداشت هستند طبق قانون انتاریو پزشکی قانونی اجباری است. انتظار می‌رود که هیئت منصفه پنج نفره برای تحقیق درباره بیور از حدود 32 شاهد طی 20 روز استماع کند.

بیور هنرمند Woodlands از Nibinamik First Nation بود که با نام Summer Beaver Settlement نیز شناخته می‌شود. جامعه اوجی-کری در قلمرو پیمان 9 تقریباً در 385 کیلومتری شمال شرقی سیو واکوت و 500 کیلومتری شمال خلیج تاندر قرار دارد.

مرگ دوم در خانواده چند روز بعد

چند روز پس از مرگ او، خواهر بیور، مری واباس، 58 ساله، در حالی که از نیبینامیک به سمت خلیج تاندر می رفت تا برای برادرش تدفین کند، در یک برخورد خودرو کشته شد.

وکلا جولیان روی و رابرت کوزاک وکیل تحقیق هستند و دکتر لوئیز مک ناتون فیلیون به عنوان افسر تحقیق منصوب شده است.

پس از اینکه سام آکنیپینسکام بزرگتر روز دوشنبه بازجویی را آغاز کرد، قبل از معرفی هیئت منصفه و ارائه خلاصه ای از نحوه انجام دادرسی، یک لحظه سکوت برای بیور برقرار شد.

هیئت منصفه وظیفه دارد به پنج سوال پاسخ دهد، از جمله اینکه بیور چگونه، کی، کجا و به چه وسیله ای درگذشت. هیئت منصفه همچنین ممکن است توصیه هایی را برای جلوگیری از مرگ های آینده تحت شرایط مشابه ارائه دهند.

خانواده گفت که در زمان مرگ او، بیور با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می کرد.

“حوزه این تحقیق تعیین شرایط پیرامون مرگ موسی بیور و ارائه توصیه هایی در رابطه با مراقبت از بیماری روانی در زندان Thunder Bay، آگاهی از خودکشی و پیشگیری در زندان Thunder Bay و ارائه مراقبت های حاد بیماری روانی است. مک ناتون فیلیون روز دوشنبه گفت: به افراد بومی در جوامع منزوی ملل اول شبیه به نیبینامیک.

رئیس پزشکی قانونی موظف است تصمیمات و توصیه های هیئت منصفه را برای اجرا به افراد مناسب، سازمان ها و وزارتخانه های دولتی برساند.

نیشناوبه اسکی ملت از خانواده حمایت می کند

در بیانیه ای که در همان روز آغاز تحقیقات منتشر شد، نیشناوبه اسکی نیشن گفت که چندین روز قبل از تایید رسمی مرگ بیور می گذرد و باعث “رنج بسیار زیادی برای خانواده و جامعه او شده است.”

با انتشار خبر درگذشت او، سرویس پلیس Thunder Bay تایید نکرد که او در بازداشت است، مقامات محلی اصلاح و تربیت اظهار نظری نکردند، وزارت ایمنی جامعه و خدمات اصلاحی آن زمان فقط تایید کرد که یک مرگ وجود داشته است، و منطقه ای پزشکی قانونی تایید نمی کند که زندانی که در آن زمان درگذشت موسی بیور بود.”

معاون رئیس بزرگ آنا بتی آچنیپینسکام، که در جلسه روز دوشنبه حضور داشت، گفت که ملت نیشنابه اسکی از خانواده بیور در طول تحقیقات حمایت خواهد کرد.

“سالها بعد، ما هنوز به طور کامل دلیل آن را درک نکرده ایم [Moses Beaver] تحت مراقبت مناسب قرار نگرفت و شرایطی که منجر به مرگ وی شد. ما از تقاضای خانواده او برای پاسخگویی حمایت می کنیم و هر کاری که ممکن است برای حمایت از آنها در طول این روند دشوار انجام خواهیم داد.”

این دومین تحقیق اخیر در مورد افراد First Nations است که در بازداشت پلیس Thunder Bay جان خود را از دست دادند. در ماه نوامبر، هیئت منصفه 35 توصیه در مورد دون ماماکوا و رولاند مک کی صادر کرد.