خرید اکانت Embase : دسترسی به Embase

SJR .CiteScore سالیانه و به محض تغییربه روز رسانی می شود. Cite score. Snip. Sjr نیز وجود دارد. شاخص های ارزیابی مانند : SNIP. مثلا5% جلوی نام این مجله نشان دهنده این است که این مجله بر اساس snip جز 5 درصد اول مجلات این حوزه است. به جز یک استثنا، نمایهسازی در Embase یک فرایند اصولی است که توسط نمایه گران متخصص و آموزش دیدهی دارای سابقهی علوم زیستی و پزشکی انجام می شود . ۳-نمایهسازی بر طبق دستورالعمل های دقیق و تعریف شده صورت می گیرد که پیوستگی و انسجام داده ها را فراهم می نماید . Embase (به تفصیل Excerpta Medica dataBASE) یک پایگاه داده کتابشناختی زیست پزشکی و دارویی است که برای حمایت از مدیران اطلاعات و مراقبت های دارویی در رعایت الزامات قانونی یک داروی مجاز طراحی شده است. گوگل اسکولار (یا با تلفظ صحیحتر: گوگل اسکالِر) موتور جستجویی رایگان برای مقالات دانشگاهی و علمی است که میتوان به آن به چشم نسخهی دانشگاهی گوگل نگاه کرد. البته بعضی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اشتراک دارن که می تونید بررسی کنید و بصورت رایگان استفاده کنید. مجلات با دسترسی رایگان (open source).

دسترسی رایگان به پایگاه Embase
اکبری اظهار کرد: رشد بی رویه مجلات باعث کاهش کیفیت مجله میشود زیرا مقالات تخصصی وهیات علمی محدود و مشخص است بنابراین تعداد مقالات نسبت به مجله بایستی هماهنگ و در یک راستا باشد. وی به دستاوردهای سالهای اخیر مجلات تخصصی این حوزه اشاره کرد و یادآور شد: تعداد زیادی از مجلات پزشکی کشور در پایگاههای استنادی و سایتهای معتبر بینالمللی نمایهسازی شده است و در حال حاضر ۸۰ مجله علمی – پژوهشی در حیطه علوم پزشکی در سایت پابمد سنترال و همچنین ۹۰ مجله در سایت اسکوپوس و حدود ۸۰ مجله نیز در سایت Embase نمایه شده است. در اصل توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) تولید شده و در حال حاضر توسط Clarivate Analytics (قبلاً تجارت مالکیت فکری و علوم تامسون رویترز بود) نگهداری میشه.این که ISI چیه و جچوری باید در اون سرچ کنیم رو از ویدیوی بالا خوب و با دقت ببینید! دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور بر ضرورت توسعه کیفی مجلات تاکید کرد و گفت: توسعه کمی مجلات با رشد بسیار زیادی انجام شده است و در برخی موضوعات پزشکی چندین مجله علمی وپژوهشی وجود دارد این در حالی است که توسعه کیفی مجلات نیز امری ضروری است بنابراین در حال حاضر صدور مجوزها کنترل شده و هدفمند بایستی انجام شود با این حال به طور نسبی سالیانه حدود ۱۵ مجوز صدور مجلات جدید صورت میگیرد.

دبیر کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور به رشد کیفی مجلات در سالهای آتی تاکید کرد و ادامه داد: در سالهای اخیر مجلات پزشکی از لحاظ کمی رشد زیادی داشتند در این میان توجه به ارتقای کیفیت و توانمند شدن مجلات و نمایهسازی مجلات بیشتر در پایگاههای معتبر و علمی بینالمللی امری ضروری است. وی بر صدور مجوز به صورت کنترل شده و هدفمند تاکید کرد و افزود: متاسفانه در سالهای اخیر با رشد کمی مجلات همچنان شاهد رشد بی رویه مجله در برخی موضوعات هستیم و تقاضای صدور مجوز نیز در این حوزهها همچنان ادامه دارد این در حالی است که در بعضی موضوعات دیگر با کمبود مجله مواجه ایم. وی درادامه به محدودیتهای اخیر پابمد سنترال اشاره و خاطر نشان کرد: پایگاه پابمد سنترال برای نمایهسازی مقالات حتما نیاز به فرمت xml متن کامل مقالات دارد که برای بارگذاری بایستی متن کامل مقاله آمادهسازی میشد اما در سالهای اخیرعلاوه بر این مشخصات، به محتوا وکیفیت مقالات نیز توجه میکند که این موضوع، درخواستکنندگان را با تاخیر و چالشهایی مواجه کرده است. بنابراین این پایگاه برای سرچ های مرتبط با داروها مناسبه!

اصلیترین پایگاه داده پابمد، MedLine نام دارد که مهمترین و معروفترین پایگاه داده اطلاعات کتابشناختی مقالات زیست پزشکی است و به همین دلیل در برخی موارد دو واژه پابمِد و مدلاین به جای یکدیگر بکار میروند. هر رکورد به طور کامل نمایه شده است و مقالات در مطبوعات برای برخی از سوابق موجود است و در حال پردازش برای همه سوابق ، قبل از نمایه سازی کامل ، در دسترس است. برای پیداکردن مجلات روی journals که در قسمت بالای صفحه اصلی قرار دارد کلیک می کند. بطور مثال میخواهیم مجلاتی را که در حیطه موضوعی medicin در پابمد نمایه می شوند و بر اساس impact factor در چارک اول قرار میگیرد را پیدا کنیم. در صورتیکه در یک حیطه موضوعی خاص دنبال یک مجله هستیم می توان از تب جستجوی موضوعی کمک بگیریم در این صفحه علاوه بر موضوع می توانیم پایگاه نمایه کننده. Emtree ، به صورت بسیار جامع وساختارمند تمام توضیحات واژه شناسی حوزه زیست پزشکی ، مواد مخدر ، نمایه بیماری ها و بازیابی را فراهم می کند . وسیع ترین بخش آن، مواد شیمیایی و داروها است. میتوان گفت که گوگل اسکالر بخش ویژهٔ کاوش در مطالب علمی و پژوهشی است.